💰 معرفی ابزار محاسبه خسارت تاخیر تادیه چک، سفته، دین و مطالبات

خسارت تاخیر تادیه مبلغی است که مدیون باید جهت تاخیر در پرداخت دین خود همراه با اصل بدهی به داین بپردازد. این خسارت همان ارزش واقعی بدهی به نرخ روز است که به داین پرداخت می شود تا به نوعی جبران ضرر شود. این خسارت زمانی ایجاد می شود که طرفین زمان معینی را جهت بازپرداخت دین مشخص کرده باشند ولی بدهکار امتناع از پرداخت دین کند. در این صورت مدیون می تواند با مراجعه به دادگاه مطالبه خسارت دیرکرد و اصل بدهی را کند. نحوه محاسبه تاخیر تادیه به این صورت است که مبلغ خسارت بر اساس شاخص بانک مرکزی و به نرخ روز محاسبه خواهد شد.

روش محاسبه خسارت تاخیر تادیه

جهت محاسبه خسارت تاخیر تادیه بر مبنای شاخص بانک مرکزی، از فرمول خاصی و از نرخ تورم که هر ساله در حال تغییر است استفاده می شود. در مورد این خسارت باید توجه کرد که اگر بدهکار در دادگاه اعسار یا عدم توانایی مالی خود را اثبات کند، دادگاه بر حسب تمکن مالی او تصمیم گیری خواهد کرد. اگر طرفین طبق قرارداد یا به صورت شفاهی بر میزان مبلغ خسارت و زمان پرداخت آن با هم توافق کنند، دادگاه همان مبلغ توافق شده را در نظر خواهد گرفت. ولی در اسناد لازم الاجرا مانند چک، سررسید آن مد نظر قرار خواهد گرفت، در نتیجه در محاسبه تاخیر تادیه چک مبنای محاسبه، سررسید آن تا زمان پرداخت است.

روش محاسبه خسارت تاخیر تادیه با ابزار آنلاین

تاخیر در پرداخت دیون همیشه اتفاق می افتد و شما چه مدیون باشید و چه داین باید از میزان خسارت اطلاع داشته باشید. محاسبه آن نیز بر اساس فرمولی انجام می شود که بر حسب سال و ماه سررسید بدهی، سال وصول طی فرایند عملیات فرمولی، میزان تورم، محاسبه ارزش پولی و غیره میزان خسارت محاسبه خواهد شد. جهت راحتی کار کاربران ابزار محاسبه آنلاین خسارت تاخیر تادیه طراحی شده که با استفاده از آن با دقت بالا و با فرمول پیچیده و آیین نامه حقوقی، مقدار خسارت بدست خواهد آمد. در اینصورت شما می توانید با وارد کردن اطلاعات نتیجه محاسبه را بدست آورید.

فرمول محاسبه خسارت تاخیر تادیه

جهت محاسبه خسارت تاخیر تادیه باید اصل میزان بدهی را ضرب در شاخص تورم زمان حال کرد و حاصل بدست آمده را تقسیم بر شاخص تورم در تاریخ مطالبه کرد. سپس نتیجه کسب شده منهای اصل بدهی شده و عدد بدست آمده میزان خسارت دیرکرد است. باید توجه کرد که برای محاسبه خسارت در مورد چک می بایست شاخص تورم زمان حال ضرب در مبلغ بدهی شود و نتیجه بدست آمده نیز تقسیم بر شاخص تورم تاریخ سررسید چک شود.

منبع

دیدگاه‌ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *