انواع لامپ ال ای دی

انواع لامپ ال ای دی

امروزه ال ای دی‌ها در صنعت روشنایی ضروری‌اند به این دلیل که می‌توانند اشکال زیادی به خود بگیرند. با توجه به اهمیت روز افزون این لامپ‌ها، در این مقاله انواع لامپ ال ای دی را به شما معرفی خواهیم کرد.

بررسی انواع لامپ ال ای دی

LEDها را می‌توان بر اساس پارامترهای مختلف به چند دسته تقسیم کرد. اما معمولاً آنچه هنگام صحبت در مورد انواع لامپ ال ای دی مد نظر است به این ترتیب می‌باشد:

  1. COB LED
  2. ال ای دی‌های SMD
  3. ال ای دی با قدرت بالا (پاور)
  4. DIP LED

لامپ‌های LED DIP

در دسته بندی دیودهای ساطع کننده نور، LEDهای DIP به عنوان پیشگام در نظر گرفته می‌شوند. لامپ Dual-in-Line-Package 2 پایه دارد که انتهای آن‌ها‌ با کریستال نیمه هادی محصور شده است. کل این مجموعه توسط یک پوشش پلاستیکی احاطه می‌شود و در نهایت لامپ‌هایی با ابعاد مختلف به وجود می‌آیند. نقطه ضعف این نوع لامپ‌ها کاهش سریع لومن و عمر کوتاهشان است.

ال ای دی با قدرت بالا یا لامپ‌های پاور

منظور از قدرت بالا عمدتاً جریانی است که دیودها با آن کار می‌کنند و این جریان از چند صد میلی‌آمپر تا بیش از یک آمپر متغیر است همانند لامپ ال ای دی 50 وات . معمولا از لامپ‌های پاور برای انتشار نور قوی در یک فضای کوچک استفاده می‌شود. این محصول اولین نسل ال ای دی‌ها به حساب می‌آید که دو نوع یک و سه وات آن شهرت بیشتری دارند.

لامپ‌های کم مصرف: لوله‌های فلورسنت

طرح‌های LED COB

این لامپ‌ها در حال حاضر از جمله قوی‌ترین انواع لامپ ال ای دی به شمار می‌آیند. COB یا Chip on Board نسبت به سایر ال ای دی‌ها کمی متفاوت است. به این خاطر که تراشه‌های نیمه هادی مستقیماً روی برد مدار آلومینیومی یا سرامیکی قرار می‌گیرند.

این ویژگی اتلاف حرارت کمتر را تضمین می‌کند. علاوه بر این، از این تکنیک می‌توان برای تولید LEDهای چند تراشه‌ای با بسته بندی متراکم نیز استفاده کرد که حاوی حداکثر 70 تراشه در هر سانتی‌متر مربع‌اند. تراکم بالا منجر به درخشندگی بیشتر می‌شود.

طرح‌های ال ای دی SMD

SMD لامپی است که روی یک سطح نصب می‌شود و بسیار شبیه به COB عمل می‌کند. لامپ ال ای دی 20 وات یکی از این لامپ ها است. البته با این تفاوت که به جای استقرار مستقیم روی برد مدار، در یک هیت سینک کوچک و سپس بر روی PLCC، قرار می‌گیرد.

در ارتباط با انواع LED SMD، ممکن است با ارقامی مانند 2835 یا 3528 مواجه شوید. این‌ها به عنوان مشخصات اندازه عمل می‌کنند. به این شکل که دو رقم اول نشان دهنده عرض و دو رقم دوم نشان دهنده طول است. پس ال ای دی‌های SMD 2835 2.8 میلی‌متر عرض و 3.5 میلی‌متر طول دارند.

تکنولوژی SMD برای روشنایی گلخانه‌ها از زمان کشت تا باردهی ایده آل است. برای ابعاد 120 در 120 سانتی‌متر لامپ‌های رشد LED با قدرت 400 وات قابل استفاده‌اند.

نگه‌دارنده لامپ برای LED

لامپ‌های ال ای دی با توجه به شکلی که در آن قاب شده‌اند نیز دسته بندی می‌شوند:

لامپ‌های کم مصرف: لوله‌های فلورسنت

علاوه بر لامپ‌های LED که در اکثر اتاق‌ها وجود دارند، نوارهای LED نیز محبوب هستند. نوارهای ال ای دی از یک ماده حامل انعطاف پذیر تشکیل شده‌اند که غالبا انواع ال ای دی‌های SMD نیز روی آن نصب می‌شوند. به لطف ساختار آن‌ها، استفاده از این نوارها بسیار آسان است و به سادگی می‌توان آن‌ها را به طول دلخواه در نقاط مشخص کوتاه کرد.

ال ای دی‌های فلورسنت در رنگ‌ها و خروجی‌های مختلف نور و همچنین به صورت نوارهای RGB موجود هستند و قادرند هر رنگی را با استفاده از کریستال‌های مناسب نمایش دهند. به همین دلیل از این ال ای دی‌ها به عنوان نور پس زمینه رنگی در پشت تلویزیون نیز استفاده می‌شود. لامپ‌های کم مصرف قادرند مصرف انرژی را بین 70 تا 80 درصد کاهش دهند.

تراشه‌های LED

تراشه‌های LED کمتر در بخش خصوصی و بیشتر برای اهداف تجاری و مشابه استفاده می‌شوند. به دلیل درخشندگی بالایی که دارند برای استفاده در انواع چراغ‌ها، از چراغ‌های رومیزی گرفته تا روشنایی خیابان‌ها مناسب‌اند. آن‌ها همچنین به عنوان چراغ‌های سقفی به دو شکل رو یا توکار نیز به کار می‌روند.

سایر نمونه‌های لامپ ال ای دی

در نگاهی جزئی‌تر می‌توان لیست انواع لامپ ال ای دی را به این ترتیب ادامه داد. این نمونه‌ها جدیدتر و کم کاربردتر از نمونه‌های دیگر می‌باشند:

لامپ ال ای دی FPL

لامپ‌های ال ای دی FPL کاملا با محیط زیست سازگارند و نسبت به سایر لامپ‌های شناخته شده کارایی بالاتری دارند. در کمترین حالت این لامپ‌ها حدود هشت هزار ساعت عمر می‌کنند و خیلی سریع روشن و خاموش می‌شوند.

لامپ ال ای دی UV

یکی دیگر از انواع لامپ ال ای دی لامپ‌های یو وی هستند. با توجه به این که این نمونه لامپ‌ها اشعه ماورا بنفش دارند، در صنعت پزشکی زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لامپ ال ای دی هالوژن

در این لامپ انواع گازهای فشرده از جمله برم و ید وجود دارد و یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین نوع ال ای دی‌ها محسوب می‌شود.

ال ای دی هوشمند

بدیهی است که لامپ‌های هوشمند قیمت بیشتری دارند. اما اگر به خوبی از آن‌ها مراقبت شود طول عمرشان زیاد است و با امکاناتی که ارائه می‌دهند کاملا مقرون به صرفه به نظر می‌رسند.

انواع لامپ ال ای دی

طیف رنگی دیودهای ساطع کننده نور

دیودهای ساطع کننده نور موفقیت خود را مدیون توانایی‌شان در ایجاد رنگ‌های مختلف هستند. همان‌طور که قبلا ذکر شد، کریستال‌های نیمه هادی رنگ نور را تعیین می‌کنند، لامپ ال ای دی 30 وات در دو رنگ مهتابی و آفتابی موجود است. بنابراین انواع لامپ ال ای دی از نظر رنگ به این ترتیب می‌باشند:

رنگ

کریستال

فرو سرخ

آرسنید گالیم (GaAs)

آلومینیوم گالیم آرسنید (AlGaAs)

قرمز

آلومینیوم گالیم آرسنید (AlGaAs)

فسفید آرسنید گالیم (GaAsP)

آلومینیوم گالیم ایندیم فسفید (AlGaInP)

فسفید گالیم (GaP)

نارنجی

فسفید آرسنید گالیم (GaAsP)

آلومینیوم گالیم ایندیم فسفید (AlGaInP)

فسفید گالیم (GaP)

زرد

فسفید آرسنید گالیم (GaAsP)

آلومینیوم گالیم ایندیم فسفید (AlGaInP)

فسفید گالیم (GaP)

سبز

ایندیم گالیوم نیترید (InGaN) / نیترید گالیم (GaN)

فسفید گالیم (GaP)

آلومینیوم گالیم ایندیم فسفید (AlGaInP)

آلومینیوم گالیم فسفید (AlGaP)

اکسید روی (ZnO)، در دست توسعه

آبی

سلنید روی (ZnSe)

ایندیم گالیوم نیترید (InGaN)

کاربید سیلیکون (SiC)

سیلیکون (Si) به عنوان حامل، در حال توسعه

اکسید روی (ZnO)، در دست توسعه

بنفش

ایندیم گالیوم نیترید (InGaN)

اشعه ماوراء بنفش

نیترید آلومینیوم (AlN)

آلومینیوم گالیم نیترید (AlGaN)

آلومینیوم گالیم ایندیم نیترید (AlGaInN)

الماس (C)

آزمایشی: نیترید بور شش ضلعی (BN)

ال ای دی و نور سفید

در آغاز فناوری LED، یک مشکل برای اهداف نورپردازی معمولی ایجاد شد: هیچ کریستال نیمه هادی وجود ندارد که بتوان از آن برای تولید نور سفید استفاده کرد. امروزه این مشکل به دو شیوه حل می‌شود:

  1. استفاده از ال ای دی‌های RGB که با ترکیب LED های قرمز، سبز و آبی نور سفید ساطع می‌کنند.
  2. استفاده از مفهوم لومینسانس که طی آن یک رنگ فوتولومینسانس روی یک کریستال نیمه هادی آبی اعمال می‌شود تا برخی از پرتوهای آبی را به پرتوهای زرد تبدیل کند. این دو رنگ (زرد و آبی) مکمل در نهایت منجر به تولید نور سفید می‌شوند.

نور سفید در ال ای دی

منبع

دیدگاه‌ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *