آیا شفافیت اطلاعات در ارز دیجیتال و رمز ارز متفاوت است؟

ارز دیجیتال و رمز ارز، دو مفهوم جداگانه در بازار کریپتو هستند که تفاوت‌های بنیادی بین آن‌ها وجود دارد؛ اما اکثر افراد آن‌ها را با هم یکی می‌دانند و به‌جای هم از این دو واژه استفاده می‌کنند. ارزهای دیجیتال مفهومی بسیار گسترده‌تر از رمزارزها دارند؛ به عبارت دقیق‌تر، رمزارزها تنها قسمتی از ارزهای دیجیتال هستند. وجود تفاوت بین این دو مفهوم، باعث شده خیلی از کاربران با این سوال مواجه شوند که آیا از نظر شفافیت هم بین آن‌ها تفاوتی وجود دارد یا خیر؟ از همین رو ما در این مطلب تصمیم داریم پاسخی جامع و کامل در این خصوص به شما ارائه دهیم.

 

ارز دیجیتال

آشنایی با مفهوم کلی ارز دیجیتال

اجازه دهید قبل از هرچیزی، یک تعریف کلی و دقیق از ارزهای دیجیتال داشته باشیم. هر ارزی که به‌صورت دیجیتالی تولید شده یا مورد استفاده قرار بگیرد، به‌عنوان یکی از ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. این مفهوم قبل از ظهور بلاکچین یا رمزارزها پدید آمد و در سیستم‌های بانکی مورد استفاده قرار می‌گرفت. این درحالی است که رمزارزها از طریق فرایند رمزنگاری تولید می‌شوند و فقط در بستر بلاکچین مبادله خواهند شد.

در واقع باید گفت اصلی‌ترین تفاوت کریپتو کارنسی با دارایی دیجیتال، در نحوه تولید آن‌هاست. با این اوصاف می‌توان رمزارزها را زیرگروه دارایی‌های دیجیتال قرار داد. علاوه‌بر آن‌ها، هر ارز دیگری که به‌صورت دیجیتالی تولید شود، در این دسته قرار می‌گیرد؛ اما نمی‌توان آن را به‌عنوان یک رمزارز به شمار آورد.

در میان عموم مردم جا افتاده که اصطلاحاتی مثل کریپتوکارنسی، رمزارز، پول دیجیتال و کریپتو را یک مفهوم می‌دانند و تمام آن‌ها را به‌عنوان مترادف‌هایی برای ارز دیجیتال در نظر می‌گیرند؛ پس اگر در بازار کریپتو فعالیت کردید و با چنین اشتباهاتی مواجه شدید، بهتر است مطمئن شوید که منظور کاربران از ذکر این اصطلاحات، دقیقا چه چیزی بوده است.

آشنایی با مفهوم رمزارز

رمزارزها یا همان کریپتو کارنسی‌ها، نوعی پول مجازی به شمار می‌روند که رمزنگاری شده‌اند و از این طریق، به‌عنوان دارایی‌های امنی شناخته می‌شوند. مهم‌ترین ویژگی این نوع دارایی‌های دیجیتال، غیرمتمرکز بودن آن‌هاست؛ یعنی هیچ نهاد، سازمان یا شخص خاصی روی آن‌ها کنترل ندارد و به هیچ جایی وابسته نیستند.

رمزارزها با این هدف به‌وجود آمده‌اند که از کلاهبرداری، تقلب و جعل جلوگیری کنند و ماهیت غیرمتمرکز بودن، به‌خوبی این هدف را ممکن می‌سازد. این دارایی‌ها همچنین باعث تسهیل در معاملات می‌شوند و افراد می‌توانند بدون هیچ واسطه‌ای، در معاملات خود از آن‌ها استفاده کنند. از جمله معروف‌ترین کریپتو کارنسی‌هایی که در حال حاضر وجود دارند، می‌توان مواردی مثل بیت کوین، اتریوم و تتر را نام برد.

 

ارز دیجیتال

مهم‌ترین تفاوت‌های ارز دیجیتال و رمز ارز

برای اینکه بهتر بتوانید به معنا و مفهوم ارزهای دیجیتال و رمزارزها پی ببرید، لازم است که به خوبی با تفاوت آن‌ها آشنا شوید. مهم‌ترین تفاوت‌های این دو مفهوم را در ادامه بررسی می‌کنیم.

1. رمزنگاری

همانطور که قبلا هم گفتیم، قرار نیست تمام ارزهای دیجیتال با فرایند رمزنگاری تولید شده باشند؛ اما رمزارزها حتما باید رمزنگاری شوند. چیزی که باعث شده آن‌ها به‌عنوان دارایی‌های دیجیتال ارزشمندی به شمار روند و نسبت به اکثر دارایی‌های دیجیتال دیگر برتری پیدا کنند، همین امنیتی است که از طریق فرایند رمزنگاری برای آن‌ها ایجاد می‌شود و از حمله هکرها جلوگیری می‌کند.

در حال حاضر ارزهای دیجیتال بسیار متنوعی وجود دارد که هیچ کدام به اندازه کریپتوکارنسی‌ها، امن و مطمئن نیستند. این دارایی‌های دیجیتال با اهداف مختلفی به‌وجود آمده‌اند و شما نباید از روی ناآگاهی به سراغ آن‌ها بروید.

هزینه‌های معاملاتی

هر گونه معامله‌ای که با ارزهای دیجیتال صورت می‌گیرد، نیازمند پرداخت مبلغی تحت عنوان کارمزد تراکنش است. این کارمزد برای برخی از ارزهای دیجیتال، مبلغ قابل‌توجهی خواهد بود و باعث می‌شود شما بخشی از دارایی خود را از دست دهید.

برای انجام معاملات با رمزارزها هم نیاز به پرداخت کارمزد تراکنش دارید؛ اما این مبلغ از دارایی‌های دیجیتال دیگر، کمتر خواهد بود؛ از همین رو با استفاده از کریپتو کارنسی‌ها، کاربران می‌توانند تراکنشات آنلاین خود را با هزینه پایین‌تری انجام دهند و در هزینه‌های نهایی آن‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

نرخ فعلی

قیمت یا نرخ فعلی، یکی دیگر از تفاوت‌هایی است که بین ارز دیجیتال و رمزارزها وجود دارد. اکثر ارزهای دیجیتال همیشه قیمت ثابتی دارند و شما در هرجای دنیا که ساکن باشید، می‌توانید از آن‌ها برای معاملات خود کمک بگیرید. این موضوع در مورد کریپتو کارنسی‌ها صدق نمی‌کند و این دسته از دارایی‌های دیجیتال همواره در حال تغییر قیمت هستند.

در واقع باید گفت یکی از چالش‌های تریدرها و افرادی که در بازار کریپتو فعالیت می‌کنند، همین تغییرات قیمت است. رمزارزها با نوسانات بازار دچار افت یا رشد ناگهانی قیمت خواهند شد و عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند روی قیمت این دارایی‌های دیجیتال تاثیر بگذارند. این موضوع باعث شده استفاده از رمزارزها نسبت به سایر ارزهای دیجیتال، ریسک بیشتری داشته باشد.

شفافیت اطلاعات

بالاخره به پاسخ این سوال می‌رسیم که آیا از نظر شفافیت اطلاعات هم بین رمزارز و ارزهای دیجیتال تفاوتی وجود دارد یا خیر. در پاسخ به این سوال باید گفت شفافیت یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که باعث تمایز رمز ارز نسبت به سایر ارزهای دیجیتال خواهد شد. ارز دیجیتال از نظر شفافیت اطلاعات عملکرد خوبی نشان نداده و فقط اطلاعات کمی مثل زمان تراکنش، تاریخ ارسال، تاریخ دریافت و میزان تراکنش در زمان هر معامله در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

این موضوع در مورد کریپتو کارنسی‌ها صدق نمی‌کند و اطلاعات هر تراکنش در آن‌ها کاملا واضح و شفاف است. در تراکنشات کریپتوکارنسی، تمام اطلاعات مورد نیاز مثل نوع معاملات در دسترس کاربران قرار می‌گیرد؛ در واقع در این نوع تراکنشات، فقط اطلاعاتی که محرمانه و شخصی هستند، محفوظ می‌مانند و سایر اطلاعات کاملا شفاف خواهند بود.

 

ارز دیجیتال

خرید و فروش ارز دیجیتال و رمزارز

همانطور که متوجه شدید، رمز ارزها نوعی ارز دیجیتال شفاف، ایمن و قابل اعتماد هستند. باتوجه‌به پیشرفت‌های حاصل شده در بازار کریپتو، روزبه‌روز محبوبیت این دارایی‌های دیجیتال بیشتر می‌شود. اگر شما هم قصد دارید وارد این بازار شوید و فعالیت در آن را شروع کنید، لازم است که از یک صرافی مطمئن و قابل اعتماد کمک بگیرید؛ همچنین پیشنهاد می‌شود حتما برای معاملات خود به خوبی تحقیق کنید و هیچگاه بی‌گدار به آب نزنید. برای اطلاعات بیشتر درباره ارز دیجیتال و ماهیت آن پیشنهاد می‌کنیم مقاله “ارز دیجیتال چیست” را مطالعه کنید.

منبع

دیدگاه‌ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *