آشنایی با اسکله‌های بندرعباس | تک تیپ

اهمیت یک شهر ساحلی، وابسته به بنادر و اسکله‌های آن است. مثلاً شهری مانند بندرعباس، به خاطر داشتن بنادر و اسکله‌های متعدد و قرارگیری در حاشیه خلیج فارس بسیار مورد توجه است. چون این بنادر حکم پایگاه‌هایی را دارند که از طریق آن‌ها خدمات باربری و مسافربری عرضه می‌شود. بندرعباس هم به خاطر نزدیکی به دو جزیره زیبای قشم و کیش، بسیار مورد توجه است. چون بیشتر مسافران از طریق اسکله‌های بندرعباس، خود را به قشم و کیش می‌رسانند. یعنی اگر یک مسافر مشهدی قصد رفتن به قشم را داشته باشد، باید ابتدا بلیط مشهد بندرعباس را رزرو کرده و پس از رفتن به بنادر این شهر، راهی قشم شود. اما تردد مسافران در کدام یک از اسکله‌های بندرعباس بیشتر از بقیه است؟ برای پاسخگویی به این سؤال و آشنایی با اسکله‌های بندرعباس، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

اسکله‌های بندرعباس

اسکله چیست؟

اسکلهscala) ) در اصل نوعی سازه دریایی است که برای مهار کشتی یا پهلوگیری آن‌ها با هدف بارگیری و باراندازی کالا ساخته می‌شود. این سازه‌ها درون حوضچه بنادر قرار دارند تا بدین ترتیب کشتی‌ها از برخورد امواج و توفان در‌امان بمانند. اسکله‌ها انواع مختلفی داشته که شامل نوع ساحلی، بلند، سبک و کوتاه است. نوع بلند آن مخصوص بنادر بزرگ است که سازه‌ای پیشرفته بوده و برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ مناسب است.

آشنایی با اسکله‌های بندرعباس

شهر بندرعباس دارای بنادر بسیار مهم و استراتژیک در کشور است که برای جابجایی مسافران یا بار استفاده می‌شود. تعدادی از این بنادر و اسکله‌ها را در زیر آورده‌ایم:

۱ – بندر شهید باهنر

این بنادر به عنوان سومین بندر صادراتی کشور شناخته شده که کاربرد چند منظوره دارد. یعنی علاوه بر حمل و نقل کالا و مواد نفتی و غیرنفتی، برای جابجایی مسافران هم از آن استفاده می‌شود. بندر شهید باهنر شامل ۱۲ اسکله بوده و ظرفیت سالانه ۲. ۵ میلیون تن را دارد.

در اسکله‌های این بندر، کشتی‌هایی با ظرفیت ۴۰ هزار تن و آبخور ۱۱. ۵ متر امکان پهلوگیری دارند. این بندر را قدیمی‌ترین بندر چند منظوره کشور می‌دانند که دسترسی آسانی به منابع آب‌های آزاد از طریق خلیج فارس و دریای عمان دارد.

بخش زیادی از صادرات این بندر، مربوط به مواد یخچالی و میوه است. نزدیکی بندر شهید باهنر به مناطق آزاد کیش و قشم و همچنین موقعیت جذاب این بندر به خاطر دسترسی آسان به فرودگاه، راه آهن، بیمارستان و مراکز خرید است. حتی مسافران می‌توانند برای پر کردن اوقات فراغت خود از سواحل این بندر، پارک و فضای سبز، مرکز خرید بندرعباس و بازار مرکزی آن هم دیدن داشته باشند.

۲ – اسکله شهید حقانی

این اسکله از قدیمی‌ترین بندر‌های بندرعباس است که تاریخ تأسیس آن به سال ۱۳۱۸ برمی گردد. این بندر در گذشته برای جابجایی بار استفاده می‌شد؛ ولی امروزه صرفاً کاربرد مسافربری دارد. این اسکله اولین بندر شهر بندرعباس است که ۱۸۵ متر طول و ۴۲۰ متر عرض دارد.

امروزه اسکله شهید حقانی جزء پیشرفته‌ترین ناوگان‌های دریایی کشور است که مسافران برای رفتن به سه جزیره قشم، هرمز و هنگام از آن استفاده می‌کنند. این اسکله در انتهای بلوار آیت الله طالقانی قرار دارد.

فاصله پارکینگ این مجموعه با اسکله کمی زیاد بوده و برای راحتی تردد مسافران، از ماشین‌های برقی استفاده می‌شود. برای صرفه‌جویی در زمان مسافران، یک سری دستگاه‌های الکتریکی برای صدور بلیط تعبیه شده است. اما روش آسانتر، رزرو آنلاین بلیط کشتی‌های بندرعباس است. فاصله این اسکله معروف تا جزیره قشم با کشتی، ۴۰ دقیقه است که در طول سفر می‌توانید از تماشای منظره دریا لذت ببرید. در این اسکله برای رفاه مسافران، رستوران و کافی شاپ هم وجود دارد.

 

اسکله‌های بندرعباس

۳ – بندر شهید رجایی

در فاصله ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس، یکی از بنادر مهم و برجسته ایران با نام بندر شهید رجایی وجود دارد. سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون تن کالا از طریق این بندر صادر و وارد کشور می‌شود. این آمار یعنی چیزی در حدود ۵۵ درصد از صادرات و ۷۰ درصد از محموله‌های ترانزیتی بندری کشور.

بیشتر مسافران این اسکله، افرادی هستند که با هدف تجارت راهی بندرعباس می‌شوند. مثلاً یک تاجر مشهدی به راحتی می‌تواند با خرید بلیط مشهد بندرعباس هواپیما، خود را در زمانی کوتاه به بندر شهید رجایی برساند.

این بندر بسیار بزرگ بوده و وسعت آن به بیش از ۴۸۰۰ هکتار می‌رسد. اهمیت مبادلات مالی و تجاری انجام شده در این بندر باعث شده تا شاهد امکانات متعددی برای تجار ایرانی و خارجی در اسکله باشیم. امکاناتی مانند ساحل و فضای سبز، مراکز تفریحی و ورزشی، رستوران و کافی شاپ که برای رفاه مسافران حاضر در بندر ایجاد شده‌اند. این بندر به خاطر داشتن ترمینال اختصاصی، دسترسی به آب‌های آزاد و حمل و نقل دریایی، وصل بودن به شبکه‌های اعتباری، بانکی، بیمه‌ای و گمرکی بسیار مورد توجه است.

۴ – اسکله پشت شهر

آخرین اسکله‌ای که قرار است معرفی کنیم، یک اسکله صیادی محسوب می‌شود. چون اسکله‌های مربوط به بنادر درون شهری، معمولاً دو نوع کاربری مسافربری و صیادی دارند. مردم بندرعباس به این اسکله پشت شهر می‌گویند که در بخش غربی شهر قرار دارد.

از نکات مثبت در خصوص این اسکله، نزدیکی آن به بازار ماهی فروشان بندرعباس است. این اسکله به صیادان جنوبی کمک می‌کند تا دسترسی آسانی به دریا و بازار داشته باشند. همین ویژگی باعث اهمیت این اسکله در بین مردم بندرعباس شده است. این بندرگاه در بلوار جمهوری این شهر واقع شده و به اماکنی همچون هتل هما، باشگاه بدنسازی ستاره سهیل و بیمارستان شهید محمدی هم نزدیک است.

وجود اسکله و بندر‌های مختلف برای شهر‌هایی ساحلی همچون بندرعباس، بسیار مهم و حیاتی است. چون بخشی از اشتغال مردمان این دیار وابسته به همین صادرات و وارداتی است که از طریق این بنادر انجام می‌شود.

پس هر چقدر که رونق کسب و کار در این بنادر خوب باشد، وضعیت معیشتی مردم بندرعباس هم بهتر خواهد بود. از سویی دیگر اسکله‌های بندرعباس نقش مهمی در توسعه گردشگری کشور دارند. چون حتی مسافرانی که قصد رفتن از کیش به قشم یا برعکس را دارند، باید از طریق اسکله‌های بندرعباس سفر خود را انجام دهند. سایت فلای تودی به عنوان مرجعی فعال در حوزه گردشگری، راهنمای مسافرانی است که به دنبال رزرو بلیط کشتی و رسیدن به مقصد هستند.

منبع

دیدگاه‌ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *