کیفیت چربی ها در رژیم غذایی بر سلامتی ما تأثیر می گذارد

ستون جالبی به تازگی توسط Jóhanna E. Torfadóttir ، متخصص تغذیه و کارشناس بهداشت عمومی ، Hólmfríði Þorgeirsdóttir ، متخصص تغذیه و ثور آسپلوند ، آماری در Læknablaðið منتشر شده است. موضوع این واقعیت است که کیفیت چربی در رژیم غذایی ما برای سلامتی مهم است.

در طول سالها ، هنگامی که ما در مورد رابطه بین آنچه می خوریم و سلامتی ضعیف بحث می کنیم ، اغلب سعی می کنیم یک مقصر را پیدا کنیم. با این حال ، نشان داده شده است که تلاش برای ساده سازی کارها از این طریق می تواند پیچیده باشد. برای تأمین نیازهای بدن به مواد مغذی مختلف ، باید غذاهای متنوعی بخوریم.

تحقیقات اغلب اثرات خوردن یک ماده غذایی یا ماده مغذی را بررسی می کند و به سختی می توان به طور کامل تعامل با سایر مواد غذایی و مواد را در نظر گرفت. یک تفسیر ساده ، بدون نگاه به تصویر کلان ، در واقعیت نمی گنجد. به همین دلیل نکات مربوط به رژیم غذایی در ایسلند و کشورهای همسایه ما معطوف به بررسی رژیم به طور کلی است.

– تبلیغات-

در این زمینه ، تأکید زیادی بر خوردن طیف وسیعی از غذاهای گیاهی غنی از مواد مغذی طبیعی مانند میوه ها ، انواع توت ها ، سبزیجات ، حبوبات ، غلات سبوس دار ، مغزها ، دانه ها و روغن های گیاهی ، بلکه غذاهای دریایی نیز تأکید می شود. همچنین پیشنهاد می شود کمتر از محصولات حیوانی ، مانند گوشت در حد متوسط ​​و لبنیات خالص کم چرب استفاده کنید. همچنین پیشنهاد شده است که مصرف غذاهای فرآوری شده ، که اغلب حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع ، نمک یا شکر هستند ، مانند نوشابه ، کیک ، بیسکویت ، شیرینی ، میان وعده ، فست فود و فرآورده های گوشتی حاوی نمک ، محدود شود.

چربی های اشباع و چربی های اشباع نشده

اثرات انواع مختلف چربی ها بر سلامتی ما مدتهاست که مورد بررسی قرار گرفته است.

چربی های اشباع شده چربی هایی هستند که ما عمدتا از حیوانات حیوانی دریافت می کنیم و در گوشت ، مارگارین ، خامه ، کره ، پنیر و سایر محصولات لبنی یافت می شوند. چربی های اشباع شده نیز به میزان مختلف در چربی های گیاهی یافت می شود و عمدتا در روغن نارگیل و روغن نخل یافت می شود.

چربی های اشباع نشده چربی هایی هستند که ما به طور عمده از پادشاهی گیاهی دریافت می کنیم و در مغزها ، دانه ها ، آووکادو و روغن های مختلف گیاهی یافت می شوند ، اما همچنین از غذاهای دریایی چرب مانند ماهی آزاد ، ماهی قزل آلا ، شاه ماهی و روغن ماهی نیز یافت می شوند. یک مقاله خلاصه اخیر در مورد اثرات کمبود غذاهای مختلف بر میزان مرگ و میر در جهان بیان می کند که کمبود اسیدهای چرب اشباع نشده در مواد غذایی (طبقه بندی شده به عنوان چربی های اشباع نشده) باعث افزایش مرگ و میر می شود.1

– تبلیغات –

هنگام بررسی تأثیر کاهش چربی های اشباع شده در رژیم غذایی بر جنبه های مربوط به سلامتی ، مهمترین چیز این است که چه عواملی از غذاهای پر چربی اشباع مصرف کنیم. ما به ندرت غذاها را از رژیم خود حذف می کنیم بدون اینکه به جای آن غذاهای دیگری اضافه کنیم. این تعامل باید در نظر گرفته شود. در این زمینه ، دو سناریو به طور خاص در نظر گرفته می شوند. نتایج یک مطالعه بزرگ ایالات متحده از سال 2019 نشان می دهد که اگر سهم چربی های اشباع کاهش یابد و در عوض سهم چربی های اشباع نشده (تک غیر اشباع و چند غیر اشباع) از پادشاهی گیاهی و امگا 3 از غذاهای دریایی کاهش یابد ، مرگ و میر ناشی از بیماری های مزمن کاهش می یابد. با این حال ، اگر چربی های اشباع کاهش یافته و کربوهیدرات بیشتری به جای آن اضافه شود ، افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری های مزمن مشاهده می شود.2 این نتایج همانطور که در توصیه های دفتر مدیر پزشکی بهداشت ، توصیه های مربوط به مصرف چربی را پشتیبانی می کند. همین توصیه ها نیز در همان توصیه ها به شدت تأکید شده است.

در ایسلند ، Hjartavernd نتایج مربوط به عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی را بین سالهای 1981 و 2006 منتشر کرد. در این دوره ، تعداد مرگ زودرس به دلیل بیماری کرونر قلب 80٪ کاهش یافت. یکی از قویترین عوامل برای کاهش این میزان مرگ و میر ناشی از بیماری عروق کرونر قلب به دلیل کاهش متوسط ​​کلسترول کل خون ایسلندی ها در این دوره است. سهم قابل ردیابی 32٪ تخمین زده شده است.3 اگرچه ارائه شواهد قانع كننده از وجود ارتباط انرژی بین آنها امكان پذیر نیست ، اما بیشتر متخصصان موافقند كه تغییرات در رژیم ایسلندی نقش عمده ای در این تغییرات مثبت داشته است. نتایج مشابهی را می توان در فنلاند یافت.4 در همین سال ها ، عادت های مصرف کننده تغییر کرد به طوری که کمتر از محصولات لبنی ، کره و مارگارین استفاده می شود ، در حالی که استفاده از روغن های گیاهی در پخت و پز افزایش می یابد ، همچنین مصرف سبزیجات و میوه ها افزایش می یابد.

رژیم غذایی سالم

اکثر افراد با رژیم مدیترانه ای که به طور کامل بررسی شده و نشان داده است بسیاری از بیماری های مزمن را کاهش می دهد ، آشنا هستند. این رژیم غذایی با خوردن مقدار زیادی سبزیجات ، میوه ها ، مغزها ، دانه ها ، لوبیا ، روغن زیتون ، غلات سبوس دار ، ماهی و غذاهای دریایی مشخص می شود. اما محصولات لبنی کمتر و همچنین مصرف گوشت محدود در این رژیم غذایی گنجانده شده است.

بررسی اخیر در مورد اثرات رژیم غذایی سالم اسکاندیناوی در آزمایشات بالینی نشان داده است که این ماده تأثیر مثبتی بر فشار خون و چربی خون افرادی که از این رژیم پیروی می کنند ، در مقایسه با رژیم غذایی حاوی غذاهای حاوی نمک و قند بیشتر و غلات کامل ، ماهی های چرب و میوه ها5 یک رژیم غذایی سالم اسکاندیناویایی مانند رژیم مدیترانه ای است ، اما غذاهایی که در کشورهای اسکاندیناوی تولید یا توزیع می شود را در نظر می گیرد و به عنوان مثال نان چاودار شیرین نشده ، و همچنین روغن کلزا به جای روغن زیتون ، بخشی از این رژیم است.

سرانجام ، لازم به ذکر است که در اوایل سال 2019 ، تیمی از دانشمندان (کمیسیون EATLancet) شرح رژیم غذایی را منتشر کردند که دارای خواص تغذیه جهان در سال 2050 ، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مختلف مزمن است. این رژیم غذایی نامیده می شود فلکسیتارن یا در “اکوسیستم” ایسلندی. رژیم اکوسیستم تاکیدات مشابه رژیم مدیترانه ای و رژیم غذایی سالم اسکاندیناوی دارد ، با این تفاوت که بیشتر به سمت یک رژیم گیاهی می رود و مقدار غذاهای مختلف در روز را در یک قاب خاص نشان می دهد. در این رژیم ، به عنوان مثال ، توصیه می شود به طور متوسط ​​40 میلی لیتر در روز (20 تا 80 میلی لیتر) روغن گیاهی مایع دریافت کنید. توصیه می شود از انواع مختلف روغن های گیاهی استفاده کنید.

توصیه های دفتر مدیر بهداشت پزشکی در مورد رژیم غذایی نشان می دهد که روغن های گیاهی معمولاً باید برای پخت و پز و سالاد انتخاب شوند. در اینجا مهم است که استفاده از روغن نباتی در پخت و پز را از سرخ کردن عمیق غذا از روغن در دمای بالا جدا کنید ، اما در چنین پخت و پز خطر تشکیل اسیدهای چرب ترانس افزایش می یابد ، که تأثیر نامطلوبی بر سلامتی ما دارند.

طبق تحقیقات ، روغن های گیاهی و سایر غذاهای غنی از چربی های نرم (غیر اشباع) قسمت مهمی از یک رژیم غذایی سالم است. اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره رژیم غذایی را می توان در وب سایت دفتر مدیر پزشکی بهداشت یافت.

منابع

1. همکاران رژیم غذایی GBD 2017. اثرات سلامتی خطرات رژیم غذایی در 195 کشور ، 1990-2017: تجزیه و تحلیل سیستماتیک از نظر جهانی بیماری شدت 2017. Lancet 2019: 393: 1958-72.
2. Zhuang P ، Zhang Y ، He W ، و دیگران. چربی های رژیم غذایی در ارتباط با مرگ و میر کلی و علت خاص در یک گروه بالقوه 521 هزار و 120 نفر با 16 سال پیگیری. Circ Res 2019؛ 124: 757-68.
[CrossRef][PubMed]
3. Aspelund T ، Gudnason V ، Magnusdottir BT ، و دیگران. تجزیه و تحلیل کاهش زیادی در مرگ و میر ناشی از بیماری عروق کرونر قلب در میان جمعیت ایسلندی 25-74 ساله بین 1981 و 2006. PLoS One 2010؛ 5: 13957.
[CrossRef][PubMed][PMC]
4. Laatikainen T ، Critchley J ، Vartiainen E ، و دیگران. توضیح کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری کرونر قلب در فنلاند بین سالهای 1982 و 1997. Am J Epidemiol 2005؛ 162: 764-73.
[CrossRef][PubMed]
5. رمضانی-جلفایی N ، محمدی م ، صالحی-ابرگوئی A. تأثیر یک رژیم غذایی سالم نوردیک بر نشانگرهای قلبی-متابولیکی: یک بررسی سیستماتیک و فراتحلیل آزمایشات بالینی کنترل شده تصادفی. Eur J Nutr 2019؛ 58: 2159-74.
[CrossRef][PubMed]

تبلیغات

دیدگاه‌ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *