قهوه شسته شده – چیست و بهتر است؟

آگاهی از آنچه در یک فنجان قهوه وجود دارد گام بزرگی به سوی یک تجربه بهتر است. قهوه بیش از یک مایع تیره است. این نوشیدنی مشهور فراتر از لوبیای تیره بو داده و روش های کلاسیک است. اگر به درستی انجام شود واقعاً یک سفر و یک تجربه خوشایند است.

قهوه در تمام مناطق نیمه گرمسیری کره زمین رشد می کند. و هر کشوری روش مخصوص به خود برای پرورش ، برداشت و فرآوری حبوبات را دارد. همه اینها طعم نهایی و تجربه شما را تعیین می کند.

در برخی از کشورها ، پس از برداشت قهوه ، دانه ها توسط “فرآیند مرطوب” پردازش می شوند. این چیزی را تولید می کند که ما به عنوان آن می شناسیم قهوه شسته

بنابراین بیایید وارد شویم و ببینیم قهوه شسته شده چیست و چرا این روش پردازش این نتایج را می دهد.

قهوه شسته

قهوه شسته شده چیست؟

گیلاس قهوه یک میوه پیچیده است. از خود میوه گرفته تا لوبیا سبز ، این یک پروسه طولانی است. و این فرآیند بسته به کشور یا کشاورز می تواند متمایز باشد. اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که داخل یک گیلاس قهوه چیست؟

از بیرون به داخل چندین لایه در میوه وجود دارد: پالپ ← مخاط ← پوست ← پوست نقره ← دو دانه سبز.

برای جداسازی این دو دانه از این لایه ها ، دو روش اصلی وجود دارد: مرطوب و خشک. و از این دو روش دیگر مانند فرنی نیمه شسته یا طبیعی به دست می آید.

این مرطوب روند به ما می دهد قهوه شسته شده ممکن است این برچسب را روی برخی از بسته های قهوه ، به ویژه قهوه موج سوم ، که در واقع حاوی اطلاعات روشهای تولید است ، دیده باشید.

شستن قهوه تکنیک اصلی مورد استفاده در مزارع قهوه برای تبدیل گیلاس قهوه به دانه های سبز آماده برای برشته شدن است.

فرآیند شستشوی قهوه مرحله به مرحله

مرتب سازی

هنگامی که گیلاس از گیاه برداشت می شود ، ضروری است که آنها را برای نارس ، نقص ، شاخه یا هر چیزی که ممکن است بر روند تأثیر بگذارد ، مرتب کنید. این مرحله را می توان به صورت دستی یا با کمک ماشین آلات انجام داد.

ابتدا ، گیلاس های قهوه برداشت شده در مخازن بزرگ آب قرار داده می شوند و از هر میوه نارس یا پوسیده ، مواد خشک یا اجسام خارجی به دلیل گرانش جدا می شوند.

خمیر کردن

پس از اولین مرحله ، گیلاس ها از طریق دستگاه پخت پخش می شوند تا گوشت و پوست آنها جدا شود. این دستگاه دیپالپر نامیده می شود.

سپس دانه ها با عبور از مجاری آب بر حسب وزن جدا می شوند. لوبیاهای سبک تر به سمت بالا شناور می شوند، در حالی که لوبیاهای رسیده سنگین تر به پایین فرو می روند.

تخمیر

قهوه شسته شده (3)
دانه های خام قهوه را بشویید

مرحله بعدی تخمیر کنترل شده در مخازن پر از آب است.

طی 12 تا 36 ساعت آینده، میکروارگانیسم‌ها فرآیند تخمیر را برای تسهیل حذف مخاط انجام می‌دهند.

مدت زمان فرآیند بستگی به دما دارد و باید نظارت شود.

می دانید که این مرحله زمانی به درستی انجام می شود که سطح لوبیا دیگر شبیه غشای مخاطی نباشد.

با این حال، اگر لوبیا برای مدت طولانی در آب باشد، ممکن است بیش از حد تخمیر شود و باعث ایجاد “دانه های فلورسنت” شود. یک دانه بدبو می تواند یک دسته کامل قهوه را خراب کند.

این فرآیند زمانی کامل می شود که پوست پوست دیگر مرطوب نباشد، سپس دانه های قهوه در پوست پوست تمیز خشک می شوند.

خشك كردن

در مرحله آخر ، پوست با دقت شسته می شود و در زیر نور آفتاب خشک می شود و مرتباً چرخانده می شود تا از ایجاد کپک جلوگیری شود.

در هر روش فرآوری، قهوه باید قبل از بسته بندی تا رطوبت 10-12 درصد خشک شود تا از حمل و نقل بدون مشکل اطمینان حاصل شود.

بسته

قبل از بسته بندی دانه های قهوه ، آنها باید تزئین ، تمیز کردن ، مرتب سازی و کنترل کیفیت را انجام دهند. پس از طبقه بندی ، “طلای سبز” در کیسه هایی با وزن 60-69 کیلوگرم بسته بندی می شود.

چرا قهوه شسته می شود؟

ممکن است دلایل مختلفی برای انتخاب این روش پردازش بر دیگری وجود داشته باشد.

به عنوان مثال ، در گواتمالا ، پردازش خشک به طور کلی پذیرفته نیست. این به این دلیل است که آب و هوای مرطوب در کشور قهوه را تخمیر می کند ، که باعث بدتر شدن آن می شود.

برای این منظور ، فقط قهوه با کیفیت پایین در گواتمالا بدون پالپ خشک می شود.

بنابراین آب و هوای منطقه می تواند روش پردازش را تعیین کند.

جدا از زمان ، که عامل اصلی استفاده از این فرایند است ، مزه دلیل دیگری برای چیدن قهوه شسته شده است. در طول سال ها، بسیاری از کشاورزان و برشته کاران بر این باورند که قهوه شسته شده به دلیل فرآیند پیچیده طعم بهتری دارد.

قهوه شسته شده (2)
دانه های قهوه شسته شده شروع به خشک شدن کردند

قهوه شسته شده چه طعمی دارد؟

قهوه شسته شده به دلیل گذراندن زمان در مخازن تخمیر از اسیدیته بسیار بالایی برخوردار است. این معمولاً به عنوان اسیدیته سیتریک درک می شود.

همچنین زمان تخمیر قهوه را با شیرینی کمتر و بدن کمتر به “منطقه معطر میوه” منتقل می کند.

آیا قهوه شسته بهتر است؟

زمانی بود که قهوه شسته شده عنوان قهوه بهتر را داشت زیرا گرانتر از فرآیند طبیعی است و نیاز به کار زیادی دارد.

او همچنین این ایده را داشت که قهوه شسته شده خالص تر از قهوه طبیعی است زیرا مدتی را در آب می گذراند.

با این حال ، هر فرآیند دارای بخشهای خوب و بد است. از یک طرف ، قهوه شسته شده دارای اسیدیته بالا ، بدن کمتر و شیرینی کمتر است ، و این ممکن است قهوه بهتری برای کسانی باشد که قهوه خود را این گونه دوست دارند.

از سوی دیگر ، کنترل قهوه شسته شده در هنگام دم کردن بسیار دشوار است. تجربه زیادی برای مدیریت عصاره ها و ارزیابی طعم مورد نیاز است. برای برخی افراد ، این نوع فرآیند را می توان به عنوان قهوه ترش و آبکی تلقی کرد.

قهوه طبیعی چطور؟

قبل از مقایسه بین این دو روش پردازش ، اجازه دهید نگاهی گذرا به قهوه طبیعی بیندازیم.

این قدیمی ترین روش فرآوری قهوه است. میوه ها در لایه های نازک قرار می گیرند تا در زیر نور مستقیم خورشید خشک شوند.

روی پایه های مخصوص پخش کنید و چند هفته بگذارید تا رطوبت سنگ به حدود 12 درصد برسد. دستگاه های لایه بردار آخرین مرحله را با جدا کردن لوبیا سبز از میوه خشک شده تکمیل می کنند.

این فرآیند بیشتر برای آب و هوای گرم و خشک مناسب است و مقرون به صرفه ترین روشی است که در مواردی که آب بسیار گران یا خارج از جاده است استفاده می شود.

قهوه شسته شده (1)
مخاط حاصل از دانه های قهوه شسته شده

در برابر قهوه طبیعی شسته شده است

اگرچه بسیاری از روشهای دیگر پردازش از روشهای مرطوب یا خشک مانند پشم پنبه طبیعی یا نیمه شستشو وجود دارد ، اما هنوز بسیاری از کشاورزان روشهای سنتی را انجام می دهند.

اول از همه ، قهوه شسته شده روش گرانتری نسبت به قهوه طبیعی است. این تقریباً به 130-150 لیتر آب به ازای هر کیلوگرم (2.2 پوند) قهوه خام نیاز دارد. برای کشورهایی که آب در دسترس نیست ، نمی توان از این روش استفاده کرد.

از سوی دیگر ، قهوه طبیعی فرآوری شده ارزان تر است و طعم شیرین تری دارد و بدن کمتری با کمترین میزان اسیدیته ایجاد می کند ، در حالی که قهوه شسته شده در طرف مقابل قرار دارد.

تفاوت دیگر آنها در ترتیب است. کار با قهوه شسته شده با قهوه طبیعی دشوارتر است.

قهوه ناپایدارتر است و برای استخراج قهوه دائمی به تغییرات مداوم نیاز دارد. از طرف دیگر، تنظیم قهوه طبیعی برای استخراج بهتر بسیار آسان است.

بنابراین ، بهتر است کاربران خانگی تفاوت بین این دو فرایند را تجربه کنند.

اگر می‌خواهید درباره قهوه یا چای بیشتر بدانید، می‌توانید مقالات مرتبط زیر را بررسی کنید. چه کسی می داند چه چیز دیگری می توانید پیدا کنید؟

دیدگاه‌ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *