قهوه شسته شده – چه چیزی است و بهتر است؟

آگاهی از آنچه در یک فنجان قهوه است ، قدم بزرگی به سوی تجربه بهتر است. قهوه بیش از یک مایع تیره است. این نوشیدنی معروف چیزی فراتر از لوبیای تیره بو داده و روش های کلاسیک است. اگر درست انجام شود ، واقعاً یک سفر و یک تجربه لذت بخش است.

قهوه در تمام مناطق نیمه گرمسیری کره زمین رشد می کند. و هر کشور روش خاص خود را برای پرورش ، جمع آوری و فرآوری غلات دارد. همه اینها طعم نهایی و تجربه شما را تعیین می کند.

در بعضی از کشورها ، پس از برداشت قهوه ، دانه های قهوه با یک فرآیند مرطوب پردازش می شوند. این به آنچه می دانیم منجر خواهد شد قهوه شسته

بنابراین بیایید داخل شویم و ببینیم قهوه شسته شده چیست و چرا این روش فرآوری این نتایج را می دهد.

قهوه شسته

قهوه شسته شده چیست؟

گیلاس قهوه میوه پیچیده ای است. از خود میوه گرفته تا لوبیا سبز ، این یک فرآیند طولانی است. و این روند بسته به کشور یا کشاورز می تواند متمایز باشد. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که درون گیلاس قهوه چه چیزی وجود دارد؟

از قسمت خارجی به داخل کشور ، لایه های مختلفی در میوه وجود دارد: تفاله ، مخاط ، پوست ، arch پوسته نقره ، دو لوبیا سبز.

برای جدا کردن این دو دانه از این لایه ها ، دو روش اصلی وجود دارد: مرطوب و خشک. و از این دو روش دیگر به صورت نیمه شسته یا طبیعی پالپ شده بدست می آید.

مرطوب روند به ما می دهد قهوه شسته شاید شما این برچسب را روی بعضی از بسته های قهوه ، به خصوص قهوه موج 3 ، دیده باشید که در واقع اطلاعات مربوط به روش های تولید را نشان می دهد.

شستن قهوه – روش اصلی مورد استفاده در مزارع قهوه برای تبدیل گیلاس های قهوه به دانه های سبز ، آماده تفت دادن.

مراحل قهوه شسته شده مرحله به مرحله

مرتب سازی

پس از برداشت گیلاس از گیاه ، ضروری است که آنها را به نارس ، نقص ، شاخه یا هر چیز دیگری که ممکن است روی روند تأثیر بگذارد ، دسته بندی کنید. این مرحله می تواند به صورت دستی یا با کمک ماشین آلات انجام شود.

ابتدا گیلاس های قهوه برداشت شده در مخازن بزرگی از آب قرار داده می شوند و با توجه به نیروی جاذبه از هر میوه نارس یا پوسیده ، مواد خشک یا اجسام خارجی جدا می شوند.

سلولز

بعد از اولین مرحله ، گیلاس ها از طریق دستگاه پالپ پاشیده می شوند تا گوشت و پوست از هم جدا شوند. به این دستگاه دپولپر گفته می شود.

دانه ها پس از عبور از مجاری آب ، با وزن جدا می شوند. لوبیای سبکتر از بالا شناور است ، در حالی که لوبیای رسیده سنگین تر به پایین فرو می رود.

تخمیر

قهوه شسته (3)
دانه های قهوه خام شسته می شوند

مرحله بعدی تخمیر کنترل شده در مخازن پر از آب است.

طی 12 تا 36 ساعت آینده ، میکروارگانیسم ها فرآیند تخمیر را انجام می دهند تا از بین بردن مخاط را تسهیل کند.

مدت زمان فرآیند به دما بستگی دارد و باید کنترل شود.

شما می دانید که این مرحله به درستی انجام می شود که سطح نوک سینه ها دیگر مخاطی نباشد.

با این حال ، اگر لوبیا برای مدت طولانی در آب باشد ، می توان تخمیر کرد و باعث “لوبیای فلورسنت” می شود. یک دانه بد بو می تواند یک سری قهوه را خراب کند.

این فرآیند زمانی کامل می شود که پوست پوست دیگر مرطوب نباشد ، سپس دانه های قهوه در پوست تمیز پوست خشک می شوند.

خشك كردن

در آخرین مرحله ، پوست را با دقت شسته و زیر آفتاب خشک کرده و مرتباً می چرخانند تا از تشکیل قالب جلوگیری شود.

در هر روش فرآوری ، قهوه باید خشک شود تا قبل از بسته بندی ، رطوبت 10-12٪ داشته باشد تا از حمل و نقل بدون دردسر اطمینان حاصل شود.

بسته بندی

قبل از بسته بندی دانه های قهوه ، آنها باید از طریق تجزیه ، تمیز کردن ، مرتب سازی و کنترل کیفیت اقدام کنند. پس از طبقه بندی ، “طلای سبز” در کیسه هایی با کیسه هایی به وزن 60-69 کیلوگرم بسته بندی می شود.

چرا قهوه شسته می شود؟

دلایل مختلفی برای انتخاب این روش پردازش به جای دیگری وجود دارد.

به عنوان مثال ، در گواتمالا ، فرآوری خشک به طور کلی پذیرفته نیست. این به این دلیل است که هوای مرطوب کشور قهوه را تخمیر می کند ، که باعث بد شدن آن می شود.

برای این منظور ، فقط قهوه با کیفیت پایین در گواتمالا بدون تفاله خشک می شود.

بنابراین آب و هوای منطقه می تواند روش فرآوری را تعیین کند.

جدا از زمان ، که عامل اصلی استفاده از این فرآیند است ، طعم و مزه دلیل دیگر انتخاب قهوه شسته است. در طول سال ها ، بسیاری از کشاورزان و نانوایان معتقدند که قهوه شسته به دلیل روند پیچیده ، طعم بهتری دارد.

قهوه شسته (2)
دانه های قهوه شسته شده برای خشک شدن قرار می گیرند

طعم قهوه شسته شده چگونه است؟

قهوه شسته شده به دلیل زمانی که در مخازن تخمیر می گذرد از اسیدیته بسیار بالایی برخوردار است. این معمولاً به عنوان اسیدیته سیتریک درک می شود.

همچنین ، زمان تخمیر قهوه را با شیرینی کمتر و بدن کمتری به “منطقه عطر میوه ای” می رساند.

آیا قهوه شسته بهتر است؟

زمانی بود که قهوه شسته عنوان قهوه بهتری داشت زیرا گرانتر از فرآیند طبیعی است و به کار زیادی نیاز دارد.

او همچنین این ایده را داشت که قهوه شسته از قهوه طبیعی تمیزتر است زیرا او مدتی را در آب گذراند.

با این حال ، هر فرآیند دارای قسمت های خوب و بد است. از یک طرف ، قهوه شسته دارای اسیدیته ، بدن کم و شیرینی کمتری است و این می تواند قهوه بهتری برای کسانی باشد که قهوه خود را از این طریق دوست دارند.

از طرف دیگر ، کنترل قهوه شسته شده در هنگام دم کردن بسیار دشوار است. برای مدیریت مواد استخراجی و ارزیابی طعم و مزه ، تجربه زیادی لازم است. برای برخی از افراد ، این فرایند را می توان قهوه ترش و آب دانست.

در مورد قهوه طبیعی چطور؟

قبل از اینکه مقایسه ای بین این دو روش پردازش انجام دهیم ، بیایید نگاهی کوتاه بیندازیم که قهوه طبیعی چیست.

این روش قدیمی ترین روش برای پردازش قهوه است. میوه ها در لایه های نازک قرار می گیرند تا در معرض تابش مستقیم آفتاب خشک شوند.

آنها روی ماسک مخصوص پخش می شوند و برای چند هفته باقی می مانند تا وقتی که میزان رطوبت در استخوان ها به حدود 12٪ کاهش یابد. دستگاه های لایه بردار مرحله آخر را با جدا کردن لوبیا سبز از میوه خشک شده ، کامل می کنند.

این فرآیند بیشتر برای آب و هوای گرم و خشک مناسب است و مقرون به صرفه ترین روشی است که در آن آب بسیار گران یا بی جا استفاده می شود.

قهوه شسته (1)
مخاط حاصل از دانه های قهوه شسته شده

در برابر قهوه طبیعی شسته شده است

اگرچه روشهای فراوری دیگری نیز وجود دارد که از روشهای مرطوب یا خشک مانند پودر طبیعی یا نیمه شسته حاصل می شود ، هنوز بسیاری از کشاورزان روشهای سنتی را انجام می دهند.

اول از همه ، قهوه شسته روش گرانتری نسبت به قهوه طبیعی است. تقریباً به 130-150 لیتر آب در هر کیلوگرم قهوه خام نیاز است. برای کشورهایی که آب در دسترس نیست ، این روش قابل استفاده نیست.

از طرف دیگر ، قهوه فرآوری شده طبیعی ارزان تر است و طعم شیرین تری و بدن با کمترین اسیدیته ایجاد می کند ، در حالی که قهوه شسته شده در طرف مقابل است.

تفاوت دیگر بین آنها قوام است. کار با قهوه شسته شده دشوارتر از قهوه طبیعی است.

مانند قهوه ناپایدارتر است و برای استخراج قهوه دائمی به برخی تغییرات مداوم نیاز دارد. از طرف دیگر ، تنظیم قهوه طبیعی برای استخراج بهتر کاملاً آسان است.

بنابراین بهتر است کاربران خانگی تفاوت بین این دو فرآیند را احساس کنند.

اگر می خواهید درباره قهوه یا چای بیشتر بدانید ، در صورت تمایل مقاله های مربوطه را در زیر بخوانید. چه کسی می داند چه چیز دیگری می توانید پیدا کنید؟

دیدگاه‌ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *