ذرات معلق بر سیستم قلبی عروقی تأثیر می گذارد

ذرات-معلق-بر-سیستم-قلبی-عروقی-تأثیر-می-گذارد
آلودگی ذرات معلق و پیامدهای آن یک مشکل رو به رشد در این کشور است.

در پایان سال ، بحث زیادی در مورد آلودگی ریزگردها و کیفیت هوا ناشی از آتش بازی وجود داشت. بسیاری از مردم به همین دلیل احساس ناراحتی می کنند و هیچ کس تعجب نمی کند.

نشان داده شده است که آلودگی ذرات معلق عواقب جدی برای سلامتی از جمله برای سیستم قلبی عروقی دارد. اعتقاد بر این است که تا 84 مرگ نا به موقع را می توان در آلودگی ریزگردها یا عواقب آن در این کشور جستجو کرد. ما یک متخصص از سازمان محیط زیست برای بررسی موضوع داریم.

آلودگی هوا ، از جمله ذرات معلق ، در وهله اول از طریق دستگاه تنفسی وارد بدن انسان می شود. بزرگترین ریزگردها در مجاری تنفسی فوقانی فیلتر می شوند ، اما ریزگردهایی که وارد برونش می شوند می توانند برای مدت طولانی در آن جا وجود داشته و تبادل هوا را مختل کرده و منجر به التهاب و فیبروز شوند.

کوچکترین ریزگردها می توانند به عمیق ترین قسمت ریه ها ، آلوئول ها برسند و از آنجا وارد جریان خون شوند و به اندام های دیگر برسند.

گروههایی که بیشتر در معرض اثرات آلودگی هوا هستند ، کودکان ، افراد مسن و افراد مبتلا به بیماریهای زمینه ای هستند ، به عنوان مثال. بیماری های قلبی عروقی و / یا تنفسی (1). همچنین باید در نظر داشت که ترکیب ذرات معلق بسته به منابع ذرات معلق متفاوت است.

تحقیقات نشان داده است که ترکیب ذرات معلق از نظر میزان مضر بودن آن مهم است ، اما به نظر می رسد ذرات معلق تولید شده توسط احتراق سوخت های فسیلی به ویژه دارای تأثیر جدی بر سلامتی هستند (2).

در سالهای اخیر ، تحقیقات چشمگیری در مورد تأثیرات آلودگی هوا بر سلامتی افزایش چشمگیری داشته است. در مورد ذرات معلق ، به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است و دیگر هیچ تردیدی در مورد اثرات مضر ذرات معلق بر سلامتی وجود ندارد.

خلاصه های سیستماتیک مطالعات نشان داده است که افزایش سطح ذرات معلق با افزایش پذیرش در بیمارستان به دلیل بیماری های قلبی عروقی و همچنین سکته مغزی همراه است (3 ، 4). مرگ و میر ناشی از سکته مغزی و COPD نیز با افزایش ذرات معلق مرتبط بوده است (4،5). علاوه بر این ، قرار گرفتن در معرض ذرات معلق با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط است (6).

آخرین گزارش آژانس محیط زیست اروپا در مورد آلودگی هوا در کشورهای اروپایی تخمین می زند که مرگ زودرس در ایسلند به دلیل آلودگی ذرات معلق (7).

در مورد تحقیقات ایسلندی ، ارتباطی بین قرار گرفتن در معرض افزایش غلظت ذرات معلق و افزایش در مصرف دارو برای انسداد ریوی پیدا شده است (8). مطالعه اثرات ذرات معلق ناشی از فوران در Eyjafjallajökull و Grímsvötn ارتباطی بین افزایش قرار گرفتن در معرض آلودگی ذرات معلق و ویزیتهای اورژانس بیمارستان به دلیل بیماریهای قلبی و بیماریهای تنفسی در پایتخت نشان داد (9 ).

سایر مطالعات ایسلندی ارتباط معنی داری بین افزایش غلظت ذرات معلق و اثرات سلامتی نشان نداده اند. با این حال ، یک مطالعه منتشر نشده وجود دارد که در اوایل سال جاری منتشر خواهد شد ، که نشان می دهد افزایش غلظت ذرات معلق در پایتخت با افزایش موارد اضطراری در Landspítali به دلیل بیماری های قلبی ، بیماری های تنفسی و سکته مغزی مرتبط است

اگرچه تحقیقات بیشتری در ایسلند مورد نیاز است ، اما از مطالب ذکر شده روشن است که باید به منظور کاهش اثرات منفی آلودگی ریزگردها ، و به ویژه از افراد در معرض آسیب پذیرترین گروه ها محافظت کنید.

Sólveig Halldórsdóttir

کارشناس اقلیم در آژانس محیط زیست

منابع:

  1. Schulze F ، Gao X ، Virzonis D ، Damiati S ، Schneider MR ، Kodzius R تأثیرات کیفیت هوا بر سلامت انسان و رویکردهای ارزیابی آن از طریق تراشه های میکروسیال. ژن ها )): 32
  1. Lippmann M، Chen LC، Gordon T، Ito K، Thurston GD ابتکار سمیت مonلفه های ذرات ملی (NPACT): مطالعات اپیدمیولوژیک و سم شناسی یکپارچه در مورد اثرات سلامتی اجزای ذرات معلق. Inst Rep Health Health Inst. ): 5 –
  2. Ab Manan N، Aizuddin AN، Hod R. اثر آلودگی هوا و بستری شدن در بیمارستان: یک بررسی سیستماتیک. سلام آن گلوب. – 8.
  • Shah ASV ، Lee KK ، McAllister DA ، Hunter A ، Nair H ، Whiteley W ، و دیگران. قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض آلودگی هوا و سکته مغزی: بررسی سیستماتیک و فراتحلیل BMJ :: h 670.
  • Song Q ، Christiani DC ، XiaorongWang ، Ren J. سهم جهانی آلودگی هوای خارج از منزل در بروز ، شیوع ، مرگ و میر و بستری شدن در بیمارستان برای بیماری انسدادی مزمن ریوی : یک بررسی سیستماتیک و فراتحلیل. Int J Environ Res بهداشت عمومی. )): 10877 – 60.

  • Peter R، Ee N، Peters J، Booth A، Mudway I، Anstey KJ. آلودگی هوا و زوال عقل: یک مرور سیستماتیک. J آلزایمر دیس. – S 63.
  • آژانس محیط زیست اروپا. گزارش کیفیت هوا در اروپا – 2018 لوکزامبورگ: دفتر انتشارات اتحادیه اروپا ، 2020.
  • Carlsen HK، Zoëga H، Valdimarsdottir U، Gislason T، Hrafnkelsson B. سطح سولفید هیدروژن و ذرات مرتبط با افزایش توزیع داروهای ضد آسم در پایتخت ایسلند . محیط زیست ):

    Carlsen H، Gislason T، Forsberg B، Meister K، Thorsteinsson T، Jóhannsson T، et al. بازدید از بیمارستان اورژانس در ارتباط با خاکستر آتشفشانی ، طوفان های گرد و غبار و سایر منابع ذرات محیط: یک مطالعه سری زمانی در ریکیاویک ، ایسلند. مجله بین المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی. .

    13). Halldórsdóttir S. آلودگی هوا در ریکیاویک و ویزیت های اورژانس بیمارستان: یک مطالعه متقاطع مبتنی بر جمعیت. ریکیاویک: دانشگاه ایسلند ؛ 1295

    دیدگاه‌ها

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *