اندازه گیری های سلامتی – Hjartalif.is

دانستن ارزش های آنها مهم است.

اندازه گیری های سلامتی ، که در آن فشار خون اندازه گیری می شود ، آزمایش خون انجام می شود و مقادیر اساسی اندازه گیری می شود ، کاری است که انجام آن به صورت منظم بسیار مهم است.

– تبلیغات-

اما این مقادیر به چه معنا هستند و چه زمانی طبیعی و چه زمانی غیرطبیعی هستند؟ Hrund Valgeirsdóttir ، استاد تغذیه که وبلاگ سلامت naering.com را اداره می کند ، آن را به روشی ساده جمع آوری کرد.

فشار خون

وقتی قلب منقبض شده و خون را به آئورت ، شریان اصلی بدن پمپاژ می کند ، فشار عروق بالا می رود و در پایان انقباض قلب به حداکثر می رسد. این حد بالایی فشار خون است. وقتی قلب بین انقباضات استراحت می کند ، خون از طریق سیستم شریانی جریان می یابد. در این حالت ، فشار خون درست قبل از انقباض قلب در دفعه بعدی پایین می آید و به حداقل می رسد. این حد پایین فشار خون است.

دسته بندی سرباره ، mmHg انبیل ، میلی متر جیوه
افت فشار خون
<90
<60
مطلوب
90–119
60–79
فشار خون محیطی
120–139
80–89
مرحله 1 فشار خون بالا
140–159
90–99
مرحله 2 فشار خون بالا
160–179
100–109
فشار خون اضطراری
180 پوند
110 پوند


کلسترول تام

میزان کلسترول اندازه گیری شده در سرم یا پلاسما است ، اما بیشتر کلسترول هنوز در بافت بدن رسوب می کند. در همه سلولها تشکیل می شود ، اما بیشتر در سلولهای کبدی و به دنبال آن اپیتلیوم روده ایجاد می شود. کلسترول برای تشکیل غشای سلولی و غلاف های میلین که هورمون های استروئیدی و اسیدهای صفراوی تولید می کنند مهم است. در پلاسما ، کلسترول در لیپوپروتئین ها یا به عنوان کلسترول یافت می شود و یا با اسیدهای چرب همراه است.

دسته بندی

mmol / L

مطلوب
کمتر از 5
قابل قبول
<6
قوی
6-8
خیلی پر سر و صدا
> 8


کلسترول HDL

کلسترول HDL کلسترول “خوب” است. کبد و روده ها HDL تولید می کنند که تقریباً 5٪ تری گلیسیرید و 20٪ کلسترول است. کلسترول پلاسما بخشی از لیپوپروتئین ها است که به سه زیر گروه تقسیم می شوند و هر یک نقش دارند. یکی از زیرمجموعه ها HDL (یا آلفا لیپوپروتئین) است که کلسترول را از بافت به کبد برای دفع منتقل می کند.

بزرگسالان ، مرجع عادی
هر کس
0.8-2.1


کلسترول LDL

– تبلیغات –

کلسترول LDL کلسترول “بد” است. مقادیر بالای آن خطر بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. LDL کلسترول را به سلولهای بدن می رساند ، سلولهایی که از آن برای ساخت غشاهای سلولی ، هورمون ها و سایر ترکیبات مهم استفاده می کنند. کلسترول LDL عمدتا از کلسترول تشکیل شده است که بیش از نیمی است و تری گلیسیریدها فقط حدود 6٪ هستند.

بزرگسالان ، مرجع عادی
هر کس
<3.4


S- تری گلیسیرید

در بدن ، تری گلیسیرید در بافت چربی ذخیره می شود. آنها بزرگترین جز in در کیلو میکرون هستند. تری گلیسیریدها با روش آنزیمی اندازه گیری می شوند. لیپاز باعث تجزیه تری گلیسیریدها به اسیدهای چرب و گلیسرول می شود.

بزرگسالان ، مرجع عادی
هر کس

0.3-2.2


قند خون (با معده خالی)

دسته بندی

mmol / L

کاهش
2-4
طبیعی
4-6
بالا رفته
6-7
خیلی بالا
7-14


S-Ferritin

S-Ferritin تصویر خوبی از میزان ذخیره آهن در بدن ارائه می دهد و یکی از بهترین شاخص ها برای این امر است. بعضی اوقات این اندازه گیری کافی است ، اما در غیر این صورت هموگلوبین نیز اندازه گیری می شود. فریتین یک پروتئین ذخیره کننده است که به طور معمول آهن انباشته شده در کبد ، طحال و مغز استخوان را آزاد می کند. با افزایش میزان آهن ، مقدار داخل سلولی فریتین افزایش می یابد تا منبع آهن را تأمین کند. مقدار کمی فریتین به خون نشت می کند و این مقداری است که اندازه گیری می شود.

بزرگسالان ، مرجع عادی

مردان> 17 سال

30-400
زنان 17-50 ساله
15-150
زنان> 50 سال
30-400


هموگلوبین (Hb)

Hb پروتئینی در سلولهای قرمز خون است که با اکسیژن حرکت می کند. Hb همان چیزی است که به خون رنگ قرمز می بخشد. اگر زیر مقادیر مرجع باشد ، در نظر گرفته می شود که فرد مورد نظر دچار کم خونی فقر آهن باشد ، زیرا به عنوان کاهش غلظت Hb تعریف می شود.

تبلیغات

دیدگاه‌ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *