وسواس فکری یا OCD

وسواس فکری

داشتن افکار و رفتارهای وسواس‌گونه لزوما به معنای اختلال وسواس فکری-عملی نیست. در افرادی که وسواس فکری OCD‌ دارند، این افکار و رفتارها موجب اضطراب شدید، صرف وقت زیاد و اختلال در زندگی و روابط روزانه می‌شود. همانطور که گفته شد، ممکن است برای اطمینان از بسته بودن شیر گاز بار ها و بار ها آن را امتحان کنید، یا دست‌های‌تان را بسیار بیشتر از حد بشویید.

اما  وسواس فکری یا OCD درمان دارد و می توان با استفاده از تمرین هایی آن را درمان کرد البته در کنار آن نیاز به مشاوره نیز می باشد. اینگونه رفتار وسواسی حتما و حتما باید درمان شوند، چرا که می توانند باعث مشکلات بسیاری در زندگی فرد شود و خود فرد و اطرافیان را بسیار آزار دهد.

وسواس فکری

نمونه ای از فکر های وسواسی و OCD

  • ترس از اینکه شخص به دیگران آسیب برساند
  • ترس بسیار زیاد از بیماری
  • میل شدید و افراطی جنسی و حساسیت زیاد روی رابطه جنسی
  • وسواس روی نظم و منظم بودن و روی برنامه بودن همه چیز
  • ترس از اینکه کسی یا چیزی را از دست بدهید
  • توجه بیش از حد به چیز های غیر واقعی و خرافات از قبیل فال و غیره…
  • وسواس زیاد روی اخلاق

پیامد وسواس فکری

یکی از مهم ترین پیامد های OCD یا وسواس فکری

یکی از مهم ترین پیامد های OCD می تواند افسردگی باشد و یکی از دلایل افسردگی و کار هایی است که ما انجام می دهیم تا افسرده شویم، که بسیار هم متاسفانه می توان آن را در بین جامعه امروز یافت کرد وسواس فکری است. وسواس فکری با اختلالی که ممکن است در زندگی فرد ایجاد کند و یا اذیتی که برای دیگران ایجاد کند، می تواند باعث ایجاد افسردگی در فرد شود و یا اینکه دیگران فرد را طرد می کنند و این موضوع می تواند دلیل غیر مستقیمی برای افسردگی باشد.

پس آیا می توان با وسواس فکری مقابله کرد ؟

یک جواب محکم و قاطع برای آن وجود دارد: بله قطعا. وسواس فکری درمان دارد و می توان با OCD مقابله کرد. حس آرامش بدست آمده بعد از انجام اعمال وسواسی که بالاتر گفتیم افکار وسواسی شما را تسکین می دهد در حقیقت درمان وسواس فکری نیست. بنابراین شما از این افکار رهایی نمی یابید. اما می توانید با یک مشاوره فردی در نزد یک دکتر روانشناس خوب راه حل هایی پیدا کنید که واقعا به درمان OCD شما به طور جدی کمک کند. البته پیش زمینه این موضوع خواست خود شماست.  دل کلینیک یکی از کلینیک های تخصصی روانشناسی واقع در نیاوران می باشد که با داشتن دپارتمان های متفاوت در زمینه مشاوره فردی می تواند به شما کمک کند تا بتوانید وسواس فکری خودتان را بهبود دهید و در نهایت با داشتن روان سالم تر بتوانید زندگی راحت تری داشته باشید.

دیدگاه‌ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *