سوپرنت چیست و چه تفاوتی با زیر شبکه دارد؟

شبکه‌های کامپیوتری را می‌توان به شبکه‌های زیادی تقسیم کرد یا شبکه‌های کوچک را با هم ترکیب کرد تا شبکه‌های بزرگی را با توجه به نیاز ما تشکیل دهد. این کار از طریق زیر شبکه ها و سوپرنت ها انجام می شود. در این مقاله به تفصیل این موضوع را توضیح خواهیم داد سوپرنت چیست؟ زیرشبکه ها چیست و چه کاری انجام می دهند؟

زیر شبکه

تقسیم یک شبکه به شبکه های کوچکتر یا زیرشبکه ها را زیرشبکه می گویند.

چرا زیر شبکه؟

فرض کنید ما یک شبکه کلاس A داریم، بنابراین 224 هاست در کلاس A داریم. بنابراین مدیریت تعداد زیادی از هاست ها آزاردهنده است. بنابراین، اگر این شبکه بزرگ را به شبکه های کوچکتر تقسیم کنیم، نگهداری هر شبکه آسان خواهد بود.

زیرشبکه چگونه کار می کند؟

فرض کنید یک شبکه کلاس C با آدرس شبکه 201.10.1.0 (محدوده کلاس C 192-223) داریم. بنابراین، تعداد کل هاست ها 256 است (به عنوان میزبان کلاس C با اکتت نهایی 28 تعریف می شود). اما تعداد کل هاست های استفاده شده 254 است. این به این دلیل است که اولین آدرس IP مربوط به شناسه شبکه و آخرین آدرس IP مربوط به آدرس پخش زنده است.

بنابراین در شبکه به طور منطقی این 254 هاست را به دو شبکه تقسیم می کنیم. در شبکه کلاس C بالای 24 بیت برای شناسه شبکه و 8 بیت آخر برای شناسه میزبان داریم. می خواهیم قسمت سمت چپ آدرس میزبان را برداریم و آن را برای شناسایی زیرشبکه اعلام کنیم. اگر سمت چپ ترین بیت آدرس میزبان 0 باشد، این اولین زیرشبکه و اگر بیت سمت چپ 1 باشد، این زیرشبکه دوم خواهد بود. با استفاده از 1 بیت می توانیم آن را به 2 شبکه تقسیم کنیم، یعنی. 2¹. اگر بخواهیم آن را به چهار شبکه تقسیم کنیم، به 2 بیت (2² = 4 شبکه) نیاز داریم. محدوده آدرس های IP واقع در زیر شبکه 1 از 201.10.1.0 تا 201.10.1.127 است. محدوده آدرس های IP در شبکه زیر شبکه دوم از 201.10.1.128 تا 201.10.1.255 می باشد.

اگر هنوز به زیرشبکه مسلط نشده اید، پیشنهاد می کنیم آموزش شبکه های کامپیوتری را در سایت فرادرس دنبال کنید تا این موضوع را به خوبی یاد بگیرید. در زیر لینک مربوطه آمده است.

اکنون که تقریباً با زیرشبکه آشنا شده ایم، زمان آن فرا رسیده است که درک کنیم سوپرنت چیست؟ .

سوپرنت چیست؟

می خواهیم به زبان ساده و آسان ارگ را بگوییم سوپرنت چیست؟ باید بگویم که برعکس زیر شبکه است. در این چند شبکه کوچکتر با هم ترکیب می شوند تا یک شبکه بزرگ را تشکیل دهند.

جدول مسیریابی شامل یک ورودی ماسک زیر شبکه برای هر شبکه است. اگر شبکه های بسیار کوچک وجود داشته باشد، اندازه جدول مسیریابی افزایش می یابد. هنگامی که روتر دارای یک جدول مسیریابی بزرگ است، زمان زیادی طول می کشد تا روتر جدول مسیریابی را پردازش کند. سوپرشبکه ها برای کاهش اندازه جدول مسیریابی IP و بهبود عملکرد مسیریابی شبکه استفاده می شوند.

اکنون که می دانید سوپرشبکه چیست، نحوه انجام آن را بیاموزید. در زیر یکی از بهترین آموزش های سوپرنت ارائه شده توسط سایت فرادرس است که می توانید از آن استفاده کنید.

این آموزش که یکی از بهترین و بهترین مباحث سیسکو را در خود دارد به شما یاد می دهد که چگونه به صورت اصولی ابرپرینت کنید. اگرچه این آموزش برای دستگاه های سیسکو می باشد اما با یادگیری این مباحث می توانید به راحتی از آن بر روی سرورهای شرکت های مختلف استفاده کنید.

فراطبیعی یعنی چه؟

سوپرنت چیست؟

یک سوپرنت با ترکیب چندین شبکه یا زیرشبکه های پروتکل اینترنت (IP) در یک شبکه واحد با استفاده از پیشوند مسیریابی بین دامنه ای بدون کلاس (CIDR) ایجاد می شود. شبکه هیبریدی جدید دارای پیشوند مسیریابی مشابه مجموعه پیشوندهای زیر شبکه است.

روشی که برای ایجاد سوپرناتانت استفاده می شود معمولاً سوپراسینگ، تجمیع مسیر یا تجمیع مسیر نامیده می شود. سوپرشبکه ها به سازمان ها اجازه می دهند تا اندازه شبکه خود را تغییر داده و با مونتاژ چندین مسیر مستقل، نیازهای دستگاه مسیریابی شبکه را به حداقل برسانند.

همچنین به حفظ فضای آدرس کمک می کند و به روتر کمک می کند تا اطلاعات مسیریابی را برای ذخیره سازی به طور موثر ذخیره کند و هزینه پردازش تطبیق مسیر را به حداقل برساند.

سوپرنت ها چگونه کار می کنند؟

پس از پاسخ به سوال سوپرنت چیست؟ بهتر است توضیح دهید که چگونه کار می کند.

همه شبکه ها برای تجمیع مناسب نیستند. قوانینی وجود دارد که بر اساس آنها می توان شبکه را فشرده کرد. برای ادغام هر شبکه، باید از سه قانون پیروی کند.

  • در همسایگی : همه شبکه ها باید به هم متصل باشند.
  • همان اندازه : همه شبکه ها باید یک اندازه و توان دو باشند یعنی. 2 ^ n.
  • تقسیم پذیری : اولین شناسه شبکه باید بر اساس اندازه بلوک تقسیم شود.

سوپرنت چیست؟

توجه داشته باشید. اگر یک عدد باینری بر 2 ^ n بخش پذیر باشد، باقیمانده برابر n بیت آخر خواهد بود.

مثال. فرض کنید ما چهار شبکه کوچک با شناسه های 201.1.0.0، 201.1.1.0، 201.1.2.0، 201.1.3.0 داریم.

حال بیایید ببینیم که آیا می توان این را خلاصه کرد.

Neighboring: همانطور که می بینیم، هر چهار شبکه از کلاس C هستند. برد شبکه اول از 201.1.0.0 تا 201.1.0.255 است. محدوده شبکه دوم از 201.1.1.0 شروع می شود. اگر 1 را به آخرین آدرس IP شبکه اول اضافه کنیم، آدرس IP شروع شبکه دوم را بدست می آوریم. به همین ترتیب می توانیم بررسی کنیم که آیا همه شبکه ها متصل هستند یا خیر.
اندازه یکسان: از آنجایی که همه شبکه ها کلاس C هستند. هر شبکه دارای 28 بیت است. 256 میزبان.
تقسیم پذیری: اولین آدرس IP باید بر اندازه کل شبکه قابل تقسیم باشد. اندازه کل شبکه 28 x 4 است، یعنی. 2¹⁰. اگر آدرس IP اول را بر 2¹⁰ تقسیم کنیم، 10 بیت آخر باقی می ماند. برای اشتراک گذاری، باید در ده ضربه آخر 0 وجود داشته باشد.

آدرس IP باینری اول: 11001001.00000001.00000000.00000000

10 بیت آخر صفر است. بنابراین می توان آن را بر اساس اندازه شبکه تقسیم کرد. بنابراین هر سه شرط رعایت می شود.

این چهار شبکه را می توان در یک شبکه ابری ترکیب کرد. شناسه سوپرنت یا شناسه شبکه برای هر چهار شبکه 201.1.0.0 خواهد بود.

این مباحث در آزمون تمرینی نتورک پلاس نیز مورد بررسی قرار می گیرد، زیرا اصول و مفاهیم شبکه هستند. به همین دلیل اگر می خواهید در آزمون نتورک پلاس موفق شوید، بهتر است این موضوع را به خوبی یاد بگیرید. همچنین برای یادگیری بهتر ماکی می توانید از آموزش حرفه ای شبکه پلاس زیر استفاده کنید.

مزایای سوپرنت چیست؟

Supernetting مزایای زیر را ارائه می دهد.

  • اندازه به روز رسانی مسیریابی را کاهش می دهد.
  • نمای کلی بهتری از شبکه ارائه می دهد.
  • استفاده از منابعی مانند حافظه و پردازنده را کاهش می دهد.
  • زمان مورد نیاز برای بازسازی جداول مسیریابی را کاهش می دهد.

اجزای سوپرنت

سوپرنت چیست؟

پس از بررسی مزایا، بهتر است اجزای آن را بشناسید سوپرنت چیست؟

هر بار، تعدادی آدرس از جمله شناسه شبکه، شناسه پخش و ماسک زیر شبکه را تبلیغ می کند. ما می توانیم از اندازه های بلوک برای ارجاع به همه این آدرس ها با هم استفاده کنیم.

  • برای اجرای Supernet، هر بار به شناسه شبکه، مقدار CIDR، شناسه پخش، ماسک زیر شبکه و اندازه بلوک نیاز داریم.
  • شناسه شبکه و شناسه پخش برای تایید مذاکره مسیر استفاده می شود. سوپرشبکه ها تنها در صورتی می توانند اجرا شوند که مسیرها متوالی باشند.
  • اندازه بلوک برای محاسبه مسیر نهایی جاده های داده شده استفاده می شود.
  • ماسک زیر شبکه و مقدار CIDR در عناوین مختلف یکسان هستند. هر دو برای جستجوی بیت های ON در آدرس IP شبکه استفاده می شوند.

از آنجا که مسیر تبلیغ ترکیبی از شناسه شبکه و مقدار CIDR است، فقط باید شناسه پخش، ماسک زیر شبکه و اندازه بلوک را مشخص کنیم.

ماسک اورینت

ماسک رویی یک عدد 32 بیتی است که در آن تمام بیت های ثابت شبکه با 1 و قسمت متغیر با 0 نمایش داده می شود.

در مجموع 252 هاست پس از زیرشبکه ها در حال استفاده هستند. بنابراین به دلیل زیرشبکه بودن تعداد آدرس های IP از بین می رود.

نکات کلیدی Superantig

سوپرنت چیست؟

سوپرشبکه ها فقط می توانند در همان فضای آدرس اجرا شوند. اگر فضای آدرس دو یا چند مسیر کاملاً متفاوت باشد، نمی توان آنها را در یک مسیر ترکیب کرد.

یک جاده را فقط می توان در جاده ای خلاصه کرد که بزرگتر از اندازه بلوک آن باشد. به عنوان مثال، ما نمی توانیم یک مسیر با اندازه 64 را به یک اندازه 32 اضافه کنیم، اما می توانیم دو مسیر اندازه 32 را به یک اندازه 64 اضافه کنیم.

ساده ترین راه برای محاسبه مسیر حاصل این است که اندازه بلوک را به همه مسیرهای متوالی اضافه کنید و از زیرشبکه ای استفاده کنید که همان اندازه بلوک را به عنوان نتیجه اضافی ارائه دهد.

مشابه اندازه بلوک، شناسه شبکه کل مسیر باید با شناسه شبکه اولین مسیر متوالی مطابقت داشته باشد. برای محاسبه شبکه واقعی از اندازه بلوک کل، به سادگی اندازه بلوک را با شروع از 0 محاسبه کنید.

هرگز اندازه بلوکی را انتخاب نکنید که همه آدرس‌ها را پوشش ندهد، مگر اینکه به وضوح بیان شود که آدرس‌های باقیمانده در پشت روتری که تجمیع روی آن انجام می‌شود، استفاده می‌شود.

استفاده از ماوراء الطبیعه نیز به امنیت شبکه کمک می کند اما برای آشنایی بهتر با امنیت شبکه بهتر است آموزش های حرفه ای را در سایت فرادرس توسط بهترین اساتید مشاهده کنید.

کیت آموزشی امنیت شبکه – کلیک کنید

منبع

دیدگاه‌ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *