سونوگرافی قلب – Hjartalif.is

چندین روش مختلف سونوگرافی وجود دارد.

سونوگرافی قلب مطالعه ای است که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد بخش های دیجیتالی قلب و ارزیابی عملکرد آن استفاده می کند. فناوری موج صدا نوعی از همان فناوری است که برای مثال برای ماهیگیری و جستجوی زیردریایی ها استفاده می شود. این امواج صوتی برای بدن بی ضرر هستند.

– تبلیغات-

سونوگرافی قلب برای ارزیابی تمام بیماری های قلبی در بزرگسالان ، کودکان و جنین های داخل رحم استفاده می شود. فناوری رایانه برشهای دو بعدی از قلب و تصاویر سه بعدی را ایجاد می کند. از چندین روش مختلف برای انجام اکوکاردیوگرافی استفاده می شود. شما می توانید عملکرد قلب ، اندازه اتاق های قلب ، دریچه های قلب ، نقایص مادرزادی و بیماری های پریکارد را که قلب را احاطه کرده است ارزیابی کنید. به عنوان مثال ، با استفاده از فناوری موج صوتی ویژه داپلر ، می توان سرعت جریان خون درون قلب را اندازه گیری کرد و بنابراین هم بیماری دریچه ای و هم نقایص مادرزادی قلب را ارزیابی کرد. روش های دیگر نیز می توانند انقباض و شل شدن عضله قلب را خود ارزیابی کنند.

سونوگرافی قلب معمولاً توسط تکنسین های سونوگرافی آموزش دیده و در موارد خاص توسط متخصص قلب انجام می شود. کلیه معاینات توسط متخصص قلب بررسی می شود.

اکوکاردیوگرافی دیواره قفسه سینه

هنگام انجام اکو قلب از دیواره قفسه سینه ، آموزش خاصی لازم نیست. سونوگرافی معمولاً حدود 30 دقیقه طول می کشد و نیازی به گرسنگی ندارید. برای بدست آوردن بهترین تصاویر ممکن از زوایای مختلف ، بیمار باید هنگام معاینه به پهلو و پشت دراز بکشد. در صورت درخواست باید ابتدا در حین مطالعه یا در لباس محافظ پوشیده شود. از ژل آب برای تماس بهتر پوست و میکروفون مورد استفاده برای عکسبرداری از قلب استفاده می شود. این آزمایش بدون درد است ، اگرچه برخی از افراد وقتی مجبور می شوند برای گرفتن تصاویر خوب روی سینه خود فشار بیاورند ، ناراحتی پیدا می کنند.

سونوگرافی قلب با سونوگرافی

در برخی موارد ، از یک عامل سونوگرافی ویژه برای بدست آوردن تصاویر بهتر برای ارزیابی عملکرد قلب استفاده می شود. سپس باید یک کاتتر داخل وریدی بر روی بازو گذاشته شود ، سپس ماده حاجب در آن تجویز می شود. عوارض جانبی سونوگرافی نادر است. اگر آلرژی دارید ، گزارش آنها مهم است.

اکوکاردیوگرافی استرس

– تبلیغات –

در برخی موارد ، انقباض بطن چپ قلب باید بیشتر ارزیابی شود ، به عنوان مثال در مواردی که به بیماری کرونر قلب مشکوک باشید. سونوگرافی در حالت استراحت انجام می شود و سپس بر عملکرد قلب فشار وارد می کند ، یا وقتی بیمار دوچرخه سواری می کند یا روی تردمیل راه می رود. همچنین می توانید با داروهای مخصوص وریدی یک فشار ایجاد کنید. وقتی بیمار به ولتاژ مشخصی رسید ، سونوگرافی تکرار می شود و بررسی می شود که آیا در عملکرد قلب تغییری ایجاد شده است یا خیر. همچنین ارزیابی می شود که آیا بیمار علائمی از استرس مانند درد قفسه سینه یا آریتمی را دارد یا خیر. وقتی بیمار با دارو تحت اکوکاردیوگرافی قلب قرار می گیرد ، باید 4 ساعت روزه بگیرد. این ضروری است زیرا در موارد استثنایی ممکن است بیمار حالت تهوع و ناراحتی خفیفی را تجربه کند. در صورت قرار دادن بار دارویی ، یک ورید وریدی در پشت بازو یا در مفصل آرنج قرار می گیرد. پاسخ طبیعی بیمار به ضربان قلب ، آریتمی یا تغییرات فشار خون در طول مطالعه به دقت کنترل می شود. سونوگرافی استرس قلبی معمولاً حدود 40 دقیقه طول می کشد.

اکوکاردیوگرافی

در طی این معاینه سونوگرافی ، لوله ای با حسگر سونوگرافی به مری وارد می شود. مری یک لوله طولانی در قفسه سینه است و در پشت قلب قرار دارد. سنسور اولتراسوند مورد استفاده در این مطالعه فرکانس بسیار بالاتری نسبت به سونوگرافی دیواره قفسه سینه دارد و بنابراین تصاویر واضح و بهتری ارائه می دهد. این امر به ویژه برای ارزیابی تخصصی از جمله دریچه های قلب برای جراحی احتمالی دریچه قلب بسیار مهم است. همچنین ، هنگام جستجوی لخته خون یا سایر ضایعات در اتاق قلب ، آنها می توانند از آنجا به جریان خون به سمت سر حرکت کرده و سکته مغزی کنند. اکوکاردیوگرافی مری نیز روش مهمی برای ارزیابی وجود عفونت دریچه قلب است. دریچه آئورت دریچه میترال بطن چپ دهلیز چپ نمای اجمالی قلب 3 به دست آوردن تصاویر دلپذیر از قلب با سونوگرافی استاندارد دیواره قفسه سینه ، گاهی اوقات دشوار است ، به خصوص اگر بیمار به بیماری ریوی مبتلا باشد یا از نظر جثه بسیار بزرگ باشد. در چنین مواردی ممکن است به جای آن اکوکاردیوگرام مری انجام شود. بیمار باید حداقل 4 ساعت قبل از این مطالعه روزه بگیرد. بیمار در معاینه دراز می کشد و معمولاً معاینه در سمت چپ انجام می شود. یک انژکتور به داخل رگ پشت بازو یا مفصل آرنج وارد می شود. بیمار برای محافظت از دندان های خود یک دهان دریافت می کند و قبل از شروع مطالعه یک داروی آرامبخش به صورت داخل وریدی تجویز می شود. بی حسی موضعی بر روی گلو اعمال می شود تا بیمار ناراحتی کمتری نسبت به سونوگرافی احساس کند. معاینه توسط متخصص قلب با استفاده از فناوری سونوگرافی انجام می شود. این آزمایش عمدتا ناخوشایند است ، اما برخی از افراد احساس حالت تهوع و افسردگی می کنند. در پایان مطالعه ، بیمار باید 1-2 ساعت بهبود یابد در حالی که اثر آرام بخشی دارو کاهش می یابد. بیمار پس از معاینه نمی تواند رانندگی کند و بنابراین باید اقدامات مناسب را انجام دهد.

نتایج

تمام اکوکاردیوگرام ها توسط متخصص قلب ، متخصص اکوکاردیوگرافی بررسی می شوند و پاسخی برای پزشکی که آزمایش می خواهد ارسال می شود.

از وب سایت Landspítali.

بیورن فاگ

تبلیغات

دیدگاه‌ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *