انواع ترازو در اتوکد و آموزش مقیاس بندی پروژه به طور کلی

در این مقاله قصد داریم تا انواع سایت های مشابه را ارائه دهیم مقیاس در اتوکد و یاد بگیرید که چگونه پروژه را به طور کلی مقیاس بندی کنید

برای سادگی و وضوح، کاربران CAD ساختمان ها را در مقیاس کامل نقاشی می کنند. به عنوان مثال، هنگامی که یک در را با CAD ترسیم می کنید، عرض درب 3 فوت و ارتفاع آن 7 فوت است. با این حال، از آنجایی که این کارت‌ها روی کاغذهای بسیار کوچک‌تری قرار می‌گیرند، برای اینکه کارت نهایی دارای ضریب تبدیل قابل استفاده باشد، یک ضریب مقیاس لازم است.

برای یادگیری بهتر این درس باید با محیط کار اتوکد آشنایی داشته باشید، اگر با این محیط آشنایی کامل ندارید می توانید از آموزش رایگان سایت فرادرس که در زیر قرار داده ایم استفاده کنید.

چگونه در اتوکد با استفاده از دستور zoom مقیاس کنیم

اشیاء موجود در نقشه، مانند خطوط ترسیم شده، اکستروژن های سه بعدی و غیره را می توان با استفاده از فاکتورها با استفاده از دستور ZOOM در خود اتوکد، مقیاس بندی کرد. اشیایی که در حال حاضر در نقاشی زیر نشان داده شده اند تا 1 مقیاس بندی شده اند. با این حال، می توانید با استفاده از ضریب مقیاس اتوکد در اتوکد بزرگنمایی کنید. نحوه تغییر اندازه در اتوکد بدون تغییر اندازه را به شما نشان می دهد.

  • نحوه بزرگنمایی در اتوکد – در پنجره، شی (های) را در اتوکد انتخاب کنید، SCALE را وارد کنید و سپس یک عدد از 0 تا 1 را مشخص کنید. Enter را فشار دهید. این بار اندازه شی (ها) کاهش می یابد.
  • چگونه مقیاس در اتوکد در پنجره، آیتم (ها) را انتخاب کنید، SCALE را تایپ کنید و سپس عددی بزرگتر از 1 را مشخص کنید. Enter را فشار دهید. اندازه شی (ها) با این ضریب مقیاس افزایش می یابد. برای مشاهده تفاوت فاکتورهای مقیاس به شکل زیر مراجعه کنید.

مقیاس در اتوکد

نحوه مقیاس بندی با مرجع در اتوکد

فایل‌های پی‌دی‌اف، تصاویر و سایر فایل‌های طراحی اغلب در اختیار طراحان CAD قرار می‌گیرند تا طراحی کنند یا به‌عنوان پایه‌ای برای طراحی در اتوکد استفاده شوند. از طریق پنجره XREF می توانید این عناصر را به هر مقیاسی که انتخاب می کنید متصل کنید. اما اگر پلان طبقه در پس‌زمینه تصویر بیان می‌کند که فاصله بین دو ستون 3 فوت است، اما وقتی در طرح شما قرار می‌گیرد با ابعاد مطابقت نداشته باشد، چه؟ می توانید از دستور ALIGN برای تأیید ابعاد آنچه به عنوان یک مرجع صادر شده مشخص شده است استفاده کنید.

  • اندازه مرجع مقیاس را در اتوکد پیدا کنید. نکته کلیدی در اینجا یافتن چند بعد بین نقاط کلیدی در طراحی است. اندازه بین ستون ها برای این کار عالی است. اگر چیزی برای اتصال وجود ندارد، به طور موقت خطوط مرجع بکشید.
  • سپس با توجه به اندازه مرجع خارجی که می خواهید بررسی کنید، یک خط بکشید.
  • سپس دستور ALIGN را انتخاب کرده و اولین نقطه ای را که در پلان ها مشخص کرده اید، در کنار اولین نقطه ای که ترسیم می کنید، انتخاب کنید. حتماً آخرین نقطه مرجع پلان را با آخرین نقطه خط ترسیم شده تراز کنید. نکته مهم در اینجا مقایسه نقطه شروع و پایان است.
  • Enter را فشار دهید و ببینید که چگونه تصویر، طرح PDF یا CAD با توجه به خط کشیده شده کوچک یا بزرگ شده است.
    این مراحل را برای تایید با سایز متفاوت تکرار کنید. گاهی اوقات ابعاد می توانند به صورت بصری نشان دهند که یکسان هستند، اما ممکن است نادرست باشند، بنابراین بررسی آن هرگز مضر نیست.

مقیاس در اتوکد

این مقیاس به طور گسترده در نقاشی های دو بعدی استفاده می شود. اگر می خواهید به صورت حرفه ای با این نوع نقاشی آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم درس زیر را ببینید. این آموزش به صورت حرفه ای طراحی های مختلف دو بعدی را آموزش می دهد و شما را برای ورود به بازار کار برای طراحی و اسکیس آماده می کند.

چگونه بلوک ها را در اتوکد مقیاس کنیم؟

برای شرکت هایی که می توانند از بلوک های زیادی در اتوکد استفاده کنند، راه هایی برای ارائه ظاهری متنوع با مقیاس وجود دارد. در اینجا نحوه قرار دادن بلوک ها در مقیاس های مختلف آورده شده است.

  • برای دسترسی به پیامی که در آن می توانید یک بلوک را وارد کنید، INSERT را وارد کنید. در این پیام شما گزینه هایی برای درج، مقیاس بندی و چرخش دارید. برای بلوک هایی که به طور یکنواخت ساخته شده اند، می توانید مقیاس وجه های X، Y و Z بلوک را مشخص کنید. شکل 3 را ببینید.
  • برای این تمرین، مقیاس X را روی 3 و Y و Z را روی 1 تنظیم کنید. توجه کنید که محور X دایره را بیضی‌تر می‌کند. شکل 4 را ببینید.
مقیاس در اتوکد
شکل 3
مقیاس در اتوکد
شکل 4

این نوع مقیاس در اتوکد همچنین به مقیاس سه بعدی نیز معروف است زیرا به سه جنبه اصلی نیاز دارد. اتوکد سه بعدی دارای ویژگی ها و کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف است که یادگیری آن می تواند در آینده شغلی شما موثر باشد. پس اگر به این نرم افزار علاقه دارید حتما اتوکد سه بعدی را امتحان کنید. در اینجا یکی از بهترین آموزش های اتوکد سه بعدی توسط فرادرس تهیه شده است که می توانید از آن استفاده کنید.

نحوه مقیاس بندی متن و ابعاد در اتوکد

مهم نیست که طرح شما دارای متن خوانا باشد، مهم نیست در چه مقیاسی طراحی می کنید. اینجاست که حاشیه نویسی وارد عمل می شود. قبلاً مقیاس توصیفی در اتوکد چالشی برای ایجاد همان جلوه متن شما در مقیاس طراحی معین بود. شما باید چندین نسخه از متن در اندازه ها و لایه های مختلف داشته باشید که فقط زمانی فعال می شوند که بخواهید چیزهایی را در مقیاس خاصی از طرح در یک پنجره ببینید. از زمانی که مفهوم مقیاس در اتوکد در اتوکد 2008 معرفی شد، مشکلاتی وجود داشت.

امروزه این کار بسیار ساده‌تر است زیرا می‌توانید متن و ابعاد را به‌عنوان «تشخیصی» در پالت ویژگی‌ها تنظیم کنید. این به این معنی است که به طور خودکار با مقیاسی که شما با آن کار می کنید تنظیم می شود، ویژگی که از قبل در اتوکد وجود دارد و ناراحتی ناشی از کپی کردن چندین اندازه متن و تنظیم آنها در اندازه های مختلف را از بین می برد. شکل 5 را ببینید.

مقیاس در اتوکد
شکل 5

طراحی مقیاس در اتوکد

برای طراحی و ایجاد مقیاس در اتوکد فقط مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

  • پنجره «ویرایش مقیاس‌های طراحی» را با انتخاب «اختیاری …» از لیست مقیاس‌ها در نوار وضعیت در پایین رابط اتوکد باز کنید.
  • مقیاس طراحی سفارشی خود را به لیست اضافه کنید تا بتوانید از آن در مقیاس اتوکد و سایر پورت های نمایش استفاده کنید. شکل 6 را ببینید.
مقیاس در اتوکد
شکل 6
مقیاس در اتوکد
شکل 7

نحوه رسم ترازو در اتوکد

وقتی در فضای مدل نقاشی می‌کنید، در اندازه کامل رنگ می‌کنید، اما برای به تصویر کشیدن آن در یک تحویل کشیده شده، باید مقیاس طرح را نیز مشخص کنید. نمودار مقیاس به شما امکان می دهد تا نحوه بهینه سازی طراحی اتوکد خود را بر اساس اندازه کاغذی که برای آن ترسیم می کنید، مشخص کنید.
برای تنظیم مقیاس در فضای کاغذ اتوکد و فضای مدل هنگام استفاده از مقیاس فضای کاغذ اتوکد، شما با دو بخش کار می کنید: مقیاس کلی بر اساس اندازه کاغذ (معمولاً 1: 1) و مقیاس دید که مدل را نشان می دهد. بین این دو این است که مقیاس نما نسبت اندازه کاغذ به اندازه مدل را در نماها نشان می دهد. همچنین می توانید از فضای مدل ترسیم کنید و مقیاس نمودار را به عنوان نسبت واحدهای ترسیم شده به واحدهای جهانی که برای ترسیم مدل استفاده کرده اید مشاهده کنید. برای مثالی از خود پنجره به شکل 8 مراجعه کنید. شما می خواهید آن را با شرایط خاص خود تطبیق دهید.

مقیاس در اتوکد
شکل 8

همانطور که می بینید، حوزه های زیادی وجود دارد که مقیاس در اتوکد می توان آن را معرفی کرد. اینها تنها برخی از ویژگی‌های کلیدی مقیاس هستند که هنگام مشاهده نقشه‌های میدانی، دیدگاه شما را تغییر می‌دهند. جزئیات بیشتر در مورد این ویژگی ها و موارد دیگر در منوی Help (F1) در اتوکد موجود است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید؟ برای آموزش راه اندازی و طراحی در اتوکد حتما آموزش های تصویری اتوکد را در سایت فرادرس مشاهده کنید. این آموزش بسیار حرفه ای است و تمامی امکانات و روش های کار با اتوکد را از مبتدی تا حرفه ای ارائه می دهد. برای دیدن آن روی لینک زیر کلیک کنید.

.

منبع

دیدگاه‌ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *