آموزش گرافیک کامپیوتری رایگان | تک تیپ

آموزش گرافیک کامپیوتری رایگان برای کسانی که قصد دارند وارد این حوزه شوند بسیار مفید خواهد بود ، این آموزش به صورت رایگان برای آشنایی شما با این رشته پول ساز آماده شده است . با ادامه مقاله از سایت تک تیپ همراه باشید.

گرافیک به عنوان هر طرح یا نقاشی یا یک شبکه خاص که به صورت گرافیکی ، اطلاعات معنی داری را نشان می دهد تعریف می شود. گرافیک کامپیوتری زمانی استفاده می شود که شما نیاز به دستکاری مجموعه ای از تصاویر یا ایجاد تصویر در قالب پیکسل و کشیدن آن در فضای دیجیتال را دارید.

از گرافیک کامپیوتری می توان در عکاسی دیجیتال ، فیلم ، سرگرمی ، دستگاه های الکترونیکی و سایر فناوری های اساسی مورد نیاز استفاده کرد. این یک موضوع و حوزه بسیار گسترده در زمینه علوم کامپیوتر است و چندین ابزار برای پیاده سازی گرافیک کامپیوتری وجود دارد.

آشنایی با گرافیک کامپیوتری

گرافیک کامپیوتری یک تکنولوژی دیجیتالی است که دارای فرایند اطلاعات بصری می باشد و این فرایند اطلاعات را به صورت بصری تغییر داده و ارائه می دهد. نقش گرافیک کامپیوتری در زندگی امروز بسیار موثر است. گرافیک رایانه ای به یک ابزار رایج در ایجاد رابط کاربری تاثیر گذار تبدیل شده است .

به عبارت ساده گرافیک کامپیوتری ایجاد تصاویر با کمک رایانه است. محصول نهایی گرافیک کامپیوتری یک تصویر دیجیتال است که به شکل نقاشی ، پوستر ، اینفوگرافیک و … می باشد.

در گرافیک رایانه ای می توان تصاویری دو بعدی یا سه بعدی ایجاد کرد. که یکی از بهترین ابزار های آن فتوشاپ می باشد ، اگر قصد تولید تصویر سه بعدی دارید می توانید آموزش فتوشاپ سه بعدی را از سایت فرادرس خریداری کرده و یاد بگیرید.

این آموزش کیفیت بسیار مطلوبی داشته و هزینه آن بسیار نا چیز است. اگر می خواهید یک گرافیک کار حرفه ای و منحصر به فرد شوید این آموزش می توانید شما را در این مسیر یاری کند.

همانطور که می دانید گرافیک به عنوان ارائه بصری ، مانند آثار هنری ، نقاشی یا طراحی تعریف می شود و رشته گرافیک کامپیوتری یک حوزه گسترده و متنوع است که از علوم کامپیوتر و طراحی گرافیک منبسط می شود.

کاربرد گرافیک کامپیوتری

کاربرد گرافیک کامپیوتری

استفاده از گرافیک رایانه ای بسیار گسترده است و به همین دلیل آموزش گرافیک کامپیوتری بسیار پر رونق شده و موقعیت شغلی زیادی را برای شما فراهم می کند. مهم ترین موارد استفاده از گرافیک کامپیوتری را بازگو می نماییم.

  1. آموزش : یکی از مهم ترین موارد استفاده از گرافیک کامپیوتری ساخت تصاویر و اطلاعات بصری برای آموزش می باشد ( مثلا بروشور های آموزشی مختلف که تاثیر زیادی در یادگیری خواهند داشت یا ساختن شبه ساز های هواپیما که بدون خطر می تواند آموزش های خلبانی را ارائه داد.
  2. نقشه های رایانه ای: برنامه ریزان شهر و مهندسان حمل و نقل می توانند از نقشه های تهیه شده توسط رایانه برای ارائه اطلاعات مفید در برنامه ریزی شهری و شهرسازی استفاده کنند.
  3. معماری و طراحی ساختمان : برنامه های گرافیکی همچون اتوکد و … که به صورت کامپیوتری اجازه طراحی دو بعدی و سه بعدی طرح های ساختمانی را می دهد در طراحی ها دقت را افزایش داده و هزینه های طراحی دستی را کاهش می دهد.
  4. نمودار نمایشی : نمونه هایی از نمودارهای نمایشی نمودارهای میله ای ، نمودارهای خطی و … هستند که رابطه بین چندین پارامتر را نشان می دهند که اغلب برای جمع بندی استفاده می شوند. ( گزارش مالی ، گزارش آماری ، گزارش ریاضی ، گزارش علمی و … )

  5. تبلیغات : از گرافیک رایانه ای در زمینه هنرهای تجاری نیز استفاده می شود. از آن برای تولید تبلیغات تلویزیونی و تجاری استفاده می شود. ( یکی از مهم ترین کاربرد های گرافیک رایانه ای بوده و معمولا طراحی بنر تبلیغاتی در فتوشاپ طراحی و تولید می شود.)

نرم افزار های گرافیک کامپیوتری

نرم افزار های زیادی در حوزه گرافیک کامپیوتری وجود دارند که هر کدام کاربرد های متفاوتی دارند . چه یک طراح گرافیک آماتور باشید و چه یک گرافیست حرفه ای و باتجربه ، استفاده از ابزارها و نرم افزار های مناسب می تواند استعداد شما را به صورت تصاعدی افزایش دهد. یک نرم افزار طراحی گرافیکی خوب ، باید کنترل های بصری و انعطاف پذیری بالایی داشته باشد که برای مبتدیان به راحتی قابل درک باشد.

بهترین راه برای پیدا کردن نرم افزار مناسب ، یادگیری عملی آن ها می باشد. هر یک از نرم افزار ها دارای ویژگی هایی همچون ، سهولت استفاده ، عملکرد ، هزینه و قابلیت مختلف هستند. بسیاری از نرم افزارهای طراحی گرافیکی پولی دارای نسخه آزمایشی رایگان 30 روزه هستند. ( اگرچه معمولا این نرم افزار ها در ایران کرک می شوند و به راحتی می توان به نسخه بدون محدودیت آن ها دست پیدا کرد.)

در زیر چند نرم افزار مهم و پر کاربرد گرافیک کامپیوتری را معرفی می کنم تا با دید بهتر یکی از این نرم افزار ها را برای آموزش گرافیک کامپروتری انتخاب کنید.

فتوشاپ Adobe Photoshop

1- فتوشاپ Adobe Photoshop

مسلماً Adobe Photoshop محبوب ترین نرم افزار برای طراحی گرافیک است و میلیون ها گرافیست در سراسر جهان از آن استفاده می کنند. با این برنامه می توانید بنر ، پوستر ، وب سایت یا آرم ایجاد کنید ، این بهترین نرم افزار طراحی گرافیکی می تواند همه کارها را برای شما انجام دهد. از ویرایش های جزئی گرفته تا طراحی های پیچیده ، Adobe Photoshop دارای ابزارهای زیادی برای افراد مبتدی و پیشرفته است.

در این نرم افزار که هم برای ویندوز و هم سیستم عامل مک ارائه شده است می توانید آثار گرافیکی جذاب دو بعدی و سه بعدی تولید کنید.

ایلاستریتور Adobe Illustrator

2- ایلاستریتور Adobe Illustrator

ایلاستریتور نیز یکی دیگر از نرم افزار های شرکت ادوبی می باشد که برای طراحی گرافیک کامپیوتری مورد استفاده قرار می کیرد. Adobe Illustrator یک نرم افزار طراحی با محوریت طراحی Vector است.

می توانید آثار هنری ، نمادها ، پوسترها و موارد دیگر را با آموزش Illustrator ایجاد کنید. می توانید از این نرم افزار برای ترسیم ، ترکیب و اصلاح طرح های خود برای ایجاد گرافیک های شگفت انگیز استفاده کنید.

شرکت Adobe یک نسخه موبایلی با نام Adobe Illustrator Draw ایجاد کرده است که امکان استفاده از این نرم افزار را در پلتفرم های موبایلی را علاوه بر ویندوز و سیستم عامل مک ایجاد نموده است. با این حال ساخت طرح های گرافیکی با موبایل بسیار سخت و پر محدودیت است.

3- لایت روم Lightroom

این برنامه یکی از نیازهای هر عکاس حرفه ای است . این نرم افزار توسط Adobe برای سیستم عامل های Windows و MAC طراحی شده است و خدمات زیادی را برای گرافیست ها و کاربران زیادی برای ویرایش تصاویر با ویژگی های و آپشن های جذاب ارائه می دهد.

Lightroom یکی از ویرایشگران عکس شرکت Adobe است که بیشتر برای روتوش عکس استفاده می شود. این برنامه دارای ویژگی های مشابه Photoshop است اما دارای رابط کاربری ساده تری بوده و بیشتر برای ویرایش عکس استفاده می شود.

نرم افزار لایت روم برای پردازش ، بررسی و ذخیره تعداد زیادی عکس طراحی شده است. پس اگر علاقه مند به ویرایش تصاویر به صورت حرفه ای دارید باید آموزش لایت روم را انتخاب کنید.

آموزش رایگان ایندیزاین

4- نرم افزار ایندیزاین

یکی دیگر از نرم افزارهای Adobe که می توانید برای ایجاد طرح های خود استفاده کنید ، Adobe InDesign است. این نرم افزار طراحی گرافیکی عمدتا در صنعت نشر استفاده می شود زیرا می تواند مجلات ، برگه های اطلاعات ، کتاب ، پوستر ، PDF های تعاملی ، جزوات و موارد دیگر را طراحی کند.

فناوری Sensei که در InDesign ایجاد شده است به طور خودکار تصاویر را مرتب و تغییر اندازه می دهد. این نرم افزار طراحی گرافیکی دارای یک دوره یادگیری کوتاه است ، بنابراین حتی مبتدیان می توانند در مدت کوتاهی آن را یاد بگیرند.

یادگیری ایندیزیان برای کسانی که در صنعت چاپ دیجیتال مشغول هستند بسیار مهم است و جزو مهارت های اصلی آن ها می باشد. متاسفانه آموزش های حرفه ای زیادی برای این نرم افزار تولید نشده است و بنابر این باید منابع خارجی را برای یادگیری این نرم افزار استفاده کرد.

نرم افزار کورل دراو

5- نرم افزار کورل دراو CorelDRAW

CorelDRAW قبلاً فقط برای ویندوز ایجاد شده بود اما در حال حاضر برای سیسنم عامل Mac نیز موجود است. با استفاده از این برنامه طراحی گرافیکی ، می توانید تصاویر وکتور حرفه ای ایجاد کنید.

یکی از منابع اصلی آموزش گرافیک کامپیوتری در دانشگاه ها بوده و جزو درس های اصلی رشته گرافیک رایانه ای می باشد. این نرم افزار تفاوت هایی با فتوشاپ دارد که باعث شده برخی از گرافیست ها به سمت یادگیری این نرم افزار و جایگذینی آن با فتوشاپ حرکت کنند.

Gravit Designer

6- Gravit Designer

این یکی دیگر از نرم افزارهای رایگان طراحی گرافیک است که می توانید از آن برای ایجاد طرح های مبتنی بر وکتور استفاده کنید. این برنامه به شما امکان ایجاد آرم ، ویرایش عکس ، ایجاد انیمیشن و تصاویر را می دهد.

این نرم افزار با توجه به نیاز شما کاملاً قابل تنظیم است. نسخه حرفه ای Gravit پولی است و دارای ویژگی های پیشرفته تری می باشد.

یک برنامه چند منظوره رایگان است و ویژگی های اصلی آن رابط مبتنی بر متن و موتور گرافیکی سبک است که عملکرد برنامه را بر روی سیستم بهبود می بخشد. این نرم افزار امکانات جذابی دارد اما به علت اینکه آموزش به زبان فارسی این نرم افزار در دسترس نیست در ایران بسیار کم مورد استفاده قرار می گیرد.

نرم افزار Genially

7- نرم افزار Genially

به طور کلی یک ابزار همه کاره در دسترس برای ایجاد طرح های گرافیکی تعاملی و متحرک است. شما می توانید از بین هزاران قالب آماده متحرک استفاده کنید و یا می توانید پوستر ، اینفوگرافیک ، محتوای رسانه های اجتماعی ، تصاویر ، اسلایدرهای وب سایت و موارد دیگر را از صفر تا صد با استفاده از نرم افزار Genially تولید نمایید.

هزاران جلوه بصری در Genially وجود دارد ، از وکتور ها و کتابخانه های تصویر  تا نقشه ها و نمودارهای مختلف به صورت پیش فرض در این نرم افزار وجود دارد.

adobe premiere pro cc 2018

8- نرم افزار پریمیر

برخلاف سایر نرم افزار های معرفی شده ، این نرم افزار گرافیک رایانه ای برای تدوین و ویرایش فیلم ها مورد استفاده قرار می گیرد. این برنامه برای ویرایش ویدئو ، تیز تبلیغاتی ، فیلم های سینمایی و ویدیو های آنلاین همچون یوتوب استفاده می شود. این یک برنامه ویرایش جامع است و دارای ویژگی های جذابی است که در زیر معرفی می کنیم :

  • سرعت بالا در ویرایش ویدئو
  • طراحی گرافیک و توسعه وب سایت
  • ایجاد جلوه های صوتی و تصویری در فیلم
  • اکثر فرمت ها را پشتیبانی می کند
  • امکان ویرایش و ترکیب کلیپ های صوتی و تصویری
  • خروجی فیلم با کیفیت و فرمت مختلف
  • قابلیت افزودن متن و زیرنویس به فیلم
  • سازگاری با سایر نرم افزارهای Adobe
  • رابط کاربری ساده و جذاب
  • و …

نرم افزار افتر افکت

9- نرم افزار افتر افکت

نرم افزار Adobe After Effects یک برنامه کاربردی برای ایجاد جلوه بصری دیجیتالی ، موشن گرافیک و انیمیشن است که توسط شرکت Adobe برای ساخت فیلم ، بازی های ویدئویی ، سریال های تلویزیونی ، انیمیشن های حرفه ای تولید شده است.

این نرم افزار در مرحله پس تولید استفاده می شود و صدها افکت دارد که می توان برای تغییر فیلم ها استفاده نمود. همچنین این نرم افزار اجازه ادغام دو تصویر با هم را می دهد که در صنعت فیلم سازی با پرده سبز بسیار کاربردی است.

آموزش افتر افکت برای کسانی که علاقه مند به ساخت انمیشن ، اکلایزر و … می باشند ضروری است. در آموزش گرافیک کامپیوتری رایگان این نرم افزار آورده نشده است و برای یادگیری آن باید هزینه کنید تا به سرعت تبدیل به یک افتر افکت کار حرفه ای شوید.

بهترین آموزش گرافیک کامپیوتری رایگان

آموزش گرافیک کامپیوتری رایگان در سایت های زیادی موجود است و معمولا کیفیت بسیار پایینی دارند و فقط بدیهیات گرافیک را توضیح می دهند بنابراین شاید دسترسی به آموزش های با کیفیت به صورت رایگان دشوار باشد.

سایت فرادرس یک مجموعه بسیار حرفه ای آموزش گرافیک کامپیوتری آماده کرده است که بسیار ارزان است و تقریبا رایگان می باشد. برای دسترسی به این آموزش که قیمتش از هزینه یک ساندویچ هم کمتر است می توانید از لینک بالا استفاده کنید و یا با مراجعه به سایت فرادرس گرافیک کامپیوتری را جستجو نمایید.

اگر شما هم مجموعه ی آموزشی خوبی در زمینه گرافیک سراغ دارید در زیر با ما درمیان بگذارید تا علاقه مندان بتوانند از آن استفاده کنند.

 

منبع

دیدگاه‌ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *