چرا باتری لپ تاپ دل 5110 شارژ نمی شود و چگونه آن را فعال کنیم

در این مطلب در سایت تک تیپ قصد داریم به بررسی دلایل و رشوه شارژ نشدن باتری لپ تاپ 5110 دل بپردازیم تا بدون مراجعه به مرکز خدمات بتوانید این مشکل را با لپ تاپ برطرف کنید.

اگر Dell 5110 خود را روشن کرده اید اما شارژ نمی شود و اعلان شارژ وجود ندارد و نماد باتری در نوار وظیفه به شارژ تغییر نمی کند. یعنی یه کار مشکل داره و باید پیداش کنی و درستش کنی.

چرا لپ تاپ دل 5110 شارژ نمی شود؟

قبل از شروع تعمیر لپ تاپ Dell 5110 که شارژ نمی شود، باید درک اولیه ای از علت شروع به کار نکردن آن داشته باشید. کامپیوترها برای کارکرد صحیح به صدها قطعه نیاز دارند، بنابراین متغیرهای زیادی وجود دارد که می تواند باتری لپ تاپ دل 5110 را از شارژ شدن باز دارد.

برای اینکه عمر باتری خود را افزایش دهید تا دچار چنین مشکلاتی نشوید می توانید مقاله مفید سایت فرادرس را که در این تاپیک تهیه شده است مشاهده نمایید.

1- اتصالات کابل شارژر را بررسی کنید

مشکل شارژ لپ تاپ

قبل از شروع یک عیب یابی کامل، ابتدا اصول اولیه را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که کابل شارژ به طور ایمن به پورت شارژ لپ تاپ وصل شده است.

سپس دوباره اتصال به مخاطب را بررسی کنید – اگر مخاطب فعلی کار نمی کند، مخاطب دیگری را امتحان کنید. اگر یک سپر سه طرفه یا سپر در نظر گرفته اید، این بار آن را مستقیماً روشن کنید.

حتماً اتصال کابل به آداپتور برق متناوب را نیز بررسی کنید. اگر چیزی روی آن بیفتد یا به مرور زمان کشیده شود، ممکن است شل شود.

در نهایت متوجه شوید که آیا اصلا مشکل از لپ تاپ است یا خیر. سعی کنید یک پریز دیگر را روشن کنید تا ببینید آیا اتصال کوتاه دارید یا فیوز منفجر شده است. اگر به محافظ برق یا نوار برق وصل شده است، آن را بردارید و مستقیماً به دیوار بچسبانید.

در این مرحله، اگر باز هم کار نکرد، متوجه می شویم که مشکل فقط یک خطای کاربر نیست. منبع تغذیه لپ تاپ واقعا مشکل دارد. اکنون فقط باید دریابید که مشکل از کجا ممکن است ناشی شود. با حذف چیزی که نیست شروع می شود.ما با رایج ترین و آسان ترین مشکلات شروع می کنیم.

2- قبل از اتصال به برق باتری را خارج کنید

تعویض باتری

این فقط برای لپ تاپ هایی با باتری قابل تعویض صدق می کند. برای اینکه بفهمید باتری لپ تاپ شما کار می کند یا خیر، سعی کنید با کشیدن چند زبانه زیر یا پشت دستگاه، باتری را به طور کامل از سیستم خارج کنید. قبل از خارج کردن باتری، مطمئن شوید که کامپیوتر خاموش است و شارژر یا سایر لوازم جانبی متصل را از برق بکشید.

پس از خارج کردن باتری، دکمه پاور را برای مدتی نگه دارید تا انرژی باقی مانده در سیستم تخلیه شود. اکنون شارژر خود را وصل کنید و سعی کنید لپ تاپ خود را روشن کنید. اگر به طور معمول شروع شود، مشکل شارژ عمدتاً در باتری است. مطمئن شوید که محفظه باتری لپ تاپ را تمیز کرده و هر گونه جسم خارجی قابل مشاهده را بردارید. حالا باتری را دوباره وصل کنید و مطمئن شوید که به درستی تراز شده است. اگر این فرآیند مشکل باتری را حل نکرد، ممکن است باتری شما خالی شده و نیاز به تعویض داشته باشد.

باتری ها معمولاً هزینه زیادی دارند و آسیب رساندن به آنها هزینه زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت، بنابراین بهتر است قبل از خراب شدن باتری خود از آن محافظت کنید. در مطلب زیر که توسط فرادرس تهیه شده است، بهترین روش ها برای محافظت از باتری لپ تاپ ارائه شده تا دچار این مشکل نشوید.

3- شارژر و اتصال آن را بررسی کنید

سپس باید بررسی کنید که آیا لپ تاپ شما انرژی کافی دریافت می کند یا خیر. حتما شارژر را به پورت دل 5110 وصل کنید.بسیاری از لپ تاپ ها مانند دل 5110 فقط یک نقطه درگاه شارژ دارند اما اگر لپ تاپ جدیدتری دارید می توانید از USB-C برای شارژ استفاده کنید.

برای بهترین نتیجه، باید از شارژر اصلی لپ تاپ خود استفاده کنید. شارژرهای تقلبی می توانند به باتری لپ تاپ آسیب بزنند و باعث آسیب دائمی شوند. مدل های شخص ثالث ممکن است برق کافی برای لپ تاپ شما نداشته باشند، که ممکن است باعث شود لپ تاپ شما بسیار کند شارژ شود یا اصلا شارژ نشود.

اگر مشکلی برای شارژر وجود دارد، باید سعی کنید شارژر اصلی لپ تاپ خود را پیدا کرده و بردارید، اما اگر به دلایلی نمی توانید این کار را انجام دهید، بهتر است قبل از تهیه شارژر و نزدیکترین آن، باتری خود را بشناسید. مدل شارژر متناسب با باتری انتخاب شماست، برای انتخاب بهتر بهتر است مقاله انواع باتری را در سایت فرادرس مطالعه کنید.

4- کابل و پورت شارژر را از نظر خرابی بررسی کنید

آسیب به کابل شارژر و پورت

حتی قبل از اینکه مشکلات اتصال کابل را بررسی کنید، اکنون ایده خوبی است که سیم برق را با دقت بیشتری بررسی کنید. سیم آسیب دیده می تواند باعث مشکل «شارژ نشدن باتری لپ تاپ 5110 دل» شود.

تمام طول سیم برق لپ تاپ را از نظر خم شدن یا آسیب های دیگر بررسی کنید. بوی آداپتور برق متناوب روی شارژر نیز ایده خوبی است – اگر بوی سوختگی به مشام می رسد، مشکلی در آداپتور وجود دارد و باید شارژر را تعویض کنید. برای ایمنی خود، استفاده از شارژری که بیش از حد گرم می شود یا بوی سوختگی می دهد را بلافاصله متوقف کنید.

در نهایت به پورت شارژر لپ تاپ نگاه کنید. وقتی شارژر را وصل می کنید باید بدون شل شدن در جای خود باشد، اگر شل شد باید کمی دستکاری کنید تا بهترین حالت را ایجاد کنید.

همچنین وجود زباله در داخل دروازه را بررسی کنید که ممکن است در اتصال صحیح اختلال ایجاد کند. یک چراغ قوه روی در قرار دهید تا آلودگی های داخلی یا سایر مواد زائد که ممکن است مانع از کارکرد شارژر شوند را بررسی کنید.

اگر داخل آن کثیفی وجود دارد، از گوش تمیز یا خلال دندان برای تمیز کردن آن استفاده کنید. این کار را با دقت و حوصله انجام دهید، زیرا ممکن است به داخل دروازه آسیب وارد کنید.

5- کاهش مصرف منابع

باتری شما ممکن است حتی زمانی که روشن است و به سخت افزار متصل نیست شارژ نشود. اگر رایانه شما خیلی سریع کار می کند، ممکن است شارژر شما باتری را با سرعت کافی شارژ نکند.

به عنوان مثال، اگر رایانه شما بیش از حد گرم شود، فن باید بیشتر کار کند تا آن را خنک کند، که انرژی بیشتری نسبت به باتری مصرف می کند. وقتی برنامه ها و فرآیندهای بسیار قدرتمندی دارید که همزمان اجرا می شوند، باتری بیشتری مصرف می کنند.

در ویندوز، می‌توانید Task Manager را با Ctrl + Shift + Esc یا با جستجوی آن در منوی Start برای بررسی میزان مصرف فعلی منابع باز کنید. در صورت لزوم روی More Details کلیک کنید و سپس در تب Processes می توانید ببینید که چه تعداد از منابع در حال استفاده است.

مصرف منابع را کاهش دهید

برای رفع این مشکل، برنامه های سنگین را ببندید و دوباره امتحان کنید. اگر لپ تاپ خیلی داغ است ابتدا لپ تاپ را خاموش کنید و بگذارید خنک شود سپس دوباره این کار را انجام دهید.

6- آپدیت درایور باتری

از آنجایی که باتری شما یک دستگاه خارجی است، ویندوز از درایورهای خاصی برای اتصال صحیح آن استفاده می کند. اگر پس از انجام عملیات فوق کامپیوتر شما همچنان روشن است و بوت نمی شود، ممکن است به روز رسانی یا حذف این درایورها فرآیند بوت شدن را آغاز کند.

روی دکمه start کلیک راست کرده یا Win + X را فشار دهید و از منوی ظاهر شده Device Manager را انتخاب کنید. محفظه باتری را باز کنید و باید دو ورودی را ببینید:

آداپتور مایکروسافت AC Battery برای یک روش مدیریت سازگار با Microsoft ACPI

باتری دل شارژ نمی شود

روی هر کدام از آنها کلیک راست کرده و Update Driver Software را انتخاب کنید. احتمالاً هیچ به روز رسانی در اینجا وجود نخواهد داشت، اما ارزش امتحان کردن را دارد. می توانید سعی کنید درایورهای خود را به صورت دستی به روز کنید.

اگر در طول به روز رسانی اتفاقی نیفتاد، روی هر یک از درایورهای باتری کلیک راست کرده و Uninstall a device را انتخاب کنید. این باعث می شود کامپیوتر شما از باتری جدا شود، اما درایور به طور خودکار پس از راه اندازی مجدد راه اندازی مجدد می شود، بنابراین نگران نباشید. پس از برداشتن تمام باتری ها کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید.

پس از راه اندازی مجدد، اجازه دهید ویندوز درایور باتری را دوباره نصب کند. اگر جواب نداد، این کار را تکرار کنید، اما این بار پس از خاموش کردن، شارژر را از برق بکشید و باتری را خارج کنید. سپس همه چیز را در جای خود قرار دهید و کامپیوتر را دوباره روشن کنید.

6- استفاده از شارژر لپ تاپ دیگر

در این مرحله شما هر راه حلی را برای مشکل «شارژ نشدن برق» امتحان کرده اید که ارزشش را ندارد. آخرین مرحله این است که یک شارژر جدید سفارش دهید (یا اگر دوستی لپ تاپ دل 5110 دارد از شارژر استفاده کنید) و ببینید آیا کار می کند یا خیر.

اگرچه شارژرهای تقلبی و غیر اصل زیادی در بازار ایران وجود دارد، اما توصیه می کنیم در صورت امکان از شارژر اصلی استفاده کنید.

با این روش ها احتمالا مشکل شارژ شدن لپ تاپ دل 5110 شما حل خواهد شد، اما زمانی که این مشکلات را حل کردید، باید سلامت باتری خود را در نظر بگیرید، برای این کار ابتدا باید سلامت لپ تاپ خود را بررسی کنید. در زیر 5 روش اساسی برای بررسی عمر باتری آورده شده است که با مراجعه به آنها می توانید درصد سلامت باتری خود را مشاهده کنید.

منبع

دیدگاه‌ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *