مرگ ناگهانی در جوانان

مرگ-ناگهانی-در-جوانان
Davíð O. Arnar ، پزشک ارشد قلب و عروق در Landspítali ، در مورد مرگ ناگهانی در جوانان می نویسد.

یک مرگ ناگهانی پیش بینی نشده در یک جوان همیشه نگرانی های زیادی را ایجاد می کند ، زیرا معمولاً مربوط به افرادی است که خود را به سلامتی رسانده اند. و در ابتدای زندگی.

علاوه بر غم و اندوهی که اقوام باید با آن سر و کار داشته باشند ، اغلب با ترس از این که ممکن است با همان سرنوشت روبرو شوند ، مبارزه می کنند. بنابراین تلاش زیادی برای شناسایی مشکلاتی که منجر به مرگ ناگهانی شده اند در معرض خطر است ، زیرا در موارد خاص می تواند منجر به اقدامات پیشگیرانه هدفمند توسط بستگان شود.

مرگ ناگهانی شایع تر از چیزی است که بسیاری فکر می کنند

مرگ ناگهانی نسبتاً شایع است در غرب و در ایسلند تخمین زده می شود که تا 21 این راه هر سال مرگ ناگهانی اغلب به عنوان یک مرگ غیر منتظره تعریف می شود که طی یک ساعت از شروع علائم رخ می دهد. اغلب اوقات ، مرگ ناگهانی در اثر ایست قلبی در نتیجه تاکی کاردی از بطن ها یا اتاق های تحتانی قلب اتفاق می افتد. اگرچه بیشتر موارد مرگ ناگهانی در افراد بالای 50 سال رخ می دهد ، ایست قلبی در افراد جوان شایع نیست. حدود یک پنجم کسانی که در سن 1 سالگی می میرند – ناگهان می میرند و حدود یک سوم کسانی که در سن می میرند 13 – 112 سال.

ایست قلبی در خارج از بیمارستان

شاهد شهادت ایست قلبی معمولاً منجر به اقدام احیا می شود. از بین کسانی که در خارج از بیمارستان در منطقه ریکیاویک تحت ایست قلبی قرار دارند ، حدود یک چهارم پس از احیای موفق موفق به فارغ التحصیل شدن می شوند. در ایست قلبی ، واکنشهای اولیه نسبت به این رویداد بسیار مهم است. شانس فرد برای زنده ماندن از ایست قلبی توسط ٪ با هر دقیقه کاهش می یابد. اولین پاسخ باید تماس با خط اضطراری ( و در اسرع وقت راهنمایی حرفه ای در محل باشد. در حالی که منتظر آمبولانس هستید ، با سرعت (ماساژ قلبی شدید) را در وسط سینه انجام دهید احیاء قلبی ریوی احتمال اینکه در اثر رسیدن آمبولانس از طریق شوک الکتریکی در قفسه سینه نجات پیدا کند ، افزایش می یابد و همچنین می تواند احتمال آسیب دائمی برای بقای فرد را کاهش دهد. شورای احیا ایسلند از چند سال پیش تحت عنوان شعار “تماس بگیرید – زانو بزنید” راهی آسان برای به یاد آوردن این پیام بسیار مهم است.

در سال های اخیر ، در بسیاری از مناطق ایسلند ، ضربدرزدل اتوماتیک معرفی شده است. این دستگاه ها در فرودگاه ها ، سالن های بدنسازی ، استخرها و جاهای دیگر نصب شده اند که اغلب افراد غالباً در کنار هم قرار می گیرند. آنها حتی برای افرادی که آموزش خاصی در برنامه خود دریافت نکرده اند ، قابل استفاده و راحت هستند. مهم است که در اسرع وقت پس از ایست قلبی ، شوک الکتریکی به قفسه سینه وارد شود ، بنابراین در چنین شرایطی مهم است که در صورت وجود از یک دفییلیلاتور اتوماتیک استفاده کنید.

علل اصلی ایست قلبی

در افراد مسن ، ایست قلبی معمولاً با بیماری انسداد شرایین قلب یا بیماری حاد عروق کرونر یا عواقب آن همراه است ، اما معمولاً علل دیگری غیر از بیماری قلبی قلب وجود دارد که منجر به مرگ ناگهانی در افراد جوان می شود. دلایل اصلی ایست قلبی در جوانان تقریباً به دو گروه اصلی تقسیم می شود ، بیماری میوکارد و به اصطلاح اختلالات اولیه الکتروفیزیولوژیکی. این یک مترادف پیچیده برای چندین بیماری است که باعث ایجاد نقص در سیستم الکتریکی قلب می شود و می تواند منجر به آریتمی در بطن ها و مرگ ناگهانی شود. در هر دو مورد ، این مشکلات تمایل زیادی به وراثت دارند و تعدادی جهش شناخته شده در ژنوم وجود دارد که باعث ایجاد آنها می شود. لازم به ذکر است که تقریباً در یک سوم موارد ایست قلبی در افراد جوان ، علت با وجود معاینه کامل ، از جمله کالبد شکافی ، ممکن است توضیح داده نشود.

کاردیومیوپاتی

چاقی (ضخیم شدن بطن چپ بدون توضیح صحیح) شایع ترین بیماری عضله قلب در جوانان است و شیوع آن در غرب از هر نظر یکی است 300. علائم اصلی آن ممکن است تنگی نفس و تپش قلب باشد. اگر آریتمی شدید بطنی مشاهده شود ، می تواند منجر به ضعف یا حتی ایست قلبی شود. علائم انفارکتوس میوکارد بعضی اوقات بر روی یک ECG استاندارد مشاهده می شود ، اما برای تأیید تشخیص نیاز به سونوگرافی قلب است. هرچه عضله قلب ضخیم تر باشد ، خطر آریتمی شدید و ایست قلبی بیشتر می شود. همانطور که قبلاً ذکر شد ، پرکاری تیروئید اغلب در خانواده ها اتفاق می افتد و از همین رو باید به بستگان نزدیک کسانی که این مشکل را دارند نگاه کرد. بعضی اوقات تحقیقات ژنتیکی می تواند به تشخیص کمک کند.

اختلالات الکتروفیزیولوژیکی

اختلالات اولیه الکتروفیزیولوژیک شامل بیماری هایی مانند سندرم طولانی شدن QT است. جهش در برخی ژنهای شناخته شده می تواند باعث این بیماری شود و اغلب منجر به طولانی شدن مشخصه به اصطلاح فاصله QT از ECG می شود. با این حال ، هیچ نقص قابل مشاهده ای در خود قلب پیدا نمی شود و در نتیجه ، این مشکل به طور مستقیم در کالبد شکافی قابل مشاهده نیست. چندین بیماری دیگر در این دسته از اختلالات الکتروفیزیولوژیکی اولیه وجود دارد ، اما در ایسلند نادر هستند. تخمین زده می شود که شیوع سندرم طولانی مدت QT تقریباً در هر 200 در غرب وجود دارد ، اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این سندرم شایع تر است. اگر فردی مبتلا به این بیماری تشخیص داده شود ، بستگان نزدیک باید با نوار قلب (ECG) معاینه شوند و معمولاً آزمایش ژنتیکی انجام می شود تا بهتر تشخیص دهد که جهش درگیر است. به طور کلی ، هیچ علائم خاصی با طولانی شدن QT همراه نیست مگر اینکه آریتمی شدید رخ دهد که ممکن است منجر به غش یا مرگ ناگهانی شود. هر چه فاصله QT طولانی تر باشد ، به طور کلی خطر ایست قلبی بیشتر می شود.

درمان پیشگیری

در صورت تشخیص انفارکتوس میوکارد بیش از حد یا سندرم طولانی شدن QT در افراد ، درمان پیشگیرانه برای آریتمی معمولاً توصیه می شود. استفاده از مواد مخدر در دسته به اصطلاح بتا بلاکرها متداول است. این داروها در کاهش خطر ابتلا به آریتمی شدید مفید هستند. در موارد شدید منتخب ، لانه گزینی پیشگیرانه (دفیبریلاتور کاشته شده) باید برای اهداف پیشگیرانه در نظر گرفته شود. اگر شخصی از ایست قلبی جان سالم به در برد ، برای جلوگیری از عود مجدد چنین رویدادی یک روش بی قید و شرط است.

مهم برای یافتن علل

همانطور که در بالا ذکر شد ، سعی در یافتن دلایل ایست قلبی مهم است. در افرادی که احیا و زنده مانده اند ، برای تعیین علت از انواع مطالعات استفاده می شود. در كساني كه ناگهان بدون توضيح واضح مي ميرند ، اغلب کالبد شکافي انجام مي شود. با وجود تحقیقات بسیار دقیق ، علت ایست قلبی در حدود یک سوم از افرادی که زیر چهل سالگی می میرند یافت نمی شود. در چنین مواردی ، تحقیقات ژنتیکی بعضی اوقات مورد استفاده قرار می گیرد ، اما احتمالاً باید حتی بیشتر از آنچه در حال حاضر انجام می شود ، انجام شود. تجزیه و تحلیل کامل ژنوم در مواردی مانند این یک گزینه جدید و بسیار جالب است. در بسیاری موارد ممکن است بازرسی نزدیکان نیز ضروری باشد.

نتیجه

ایست قلبی در جوانان شایع نیست و دلایل آن با افراد میانسالی متفاوت است. مطالعه این بیماران با جزئیات بسیار مهم است تا سعی در پیدا کردن مشکل اساسی داشته باشیم. این احتمال درمان هدفمند را برای جلوگیری از ایست قلبی دیگر در افراد احیا و همچنین در بستگان کسانی که با علل ارثی تشخیص داده می شوند ، افزایش می دهد.

Davíð O. Arnar ، پزشک ارشد قلب و عروق در Landspítali

10550

دیدگاه‌ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *