پی اچ پی یا پایتون دو زبان برنامه نویسی را مقایسه کنید و ویژگی ها را بررسی کنید

اگر می خواهید زبان برنامه نویسی یاد بگیرید و هنوز تصمیم نگرفته اید پی اچ پی یا پایتون بیشتر برای شما مناسب است، این مقاله را حتما تا انتها بخوانید.

نبردی در زمینه توسعه نرم افزار، PHP در برابر پایتون وجود دارد. و به نظر می رسد که هرگز تمام نمی شود. توسعه یک وب سایت یا اپلیکیشن موفق با انتخاب یک زبان برنامه نویسی قابل اعتماد آغاز می شود.

با رقابت شدید برای محصولات وب با کارایی بالا، مقیاس پذیر، قابل اعتماد، ایمن و منعطف، انتخاب یک پایه فناوری، از جمله زبان برنامه نویسی، مهم شده است.

در حالی که برنامه نویسان با تجربه ترجیحات شخصی، منطق و ابزارهای توسعه نرم افزار ترجیحی خود را دارند، مبتدیان و مدیران پروژه در انتخاب یک زبان برنامه نویسی برای شروع با مشکل مواجه هستند.

زبان های برنامه نویسی زیادی مانند جاوا، پایتون، جاوا اسکریپت، پی اچ پی، روبی و … وجود دارد که هر کدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند. همچنین باید انتخاب زبان های برنامه نویسی خود را بر اساس الزامات پروژه منحصر به فرد، جدول زمانی، هدف نهایی، بودجه و سایر عوامل محدود کنید.

اگر به دنبال آموزش زبان برنامه نویسی هستید، حتما از مجموعه آموزش فرادرس که در زیر قرار داده ایم استفاده کنید.

پی اچ پی یا پایتون

پی اچ پی یا پایتون

توسعه Backend یکی از محبوب ترین مهارت های امروزی است. تقریباً هر کسب و کار یا استارت آپ جدیدی به یک وب سایت و یک برنامه تلفن همراه نیاز دارد – هر دو به یک سرور متصل می شوند. بنابراین، توسعه دهندگان بک اند در بازار تقاضای بالایی دارند و شرکت ها حاضرند مبالغ هنگفتی را به توسعه دهندگانی بپردازند که می توانند بک اند را به خوبی مدیریت کنند. دو تا از بهترین زبان های پشتیبان PHP و Python هستند که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت پی اچ پی یا پایتون شروع یادگیری زبان باطن برای شما مناسب خواهد بود.

برای شروع مقایسه این دو زبان، بهتر است ابتدا با هر یک از این زبان های برنامه نویسی به طور مستقل آشنا شوید تا متوجه شوید. پی اچ پی یا پایتون برای ما مناسب تر خواهد بود.

PHP چیست؟

PHP مخفف Hypertext Pre-processor است. این یک زبان برنامه نویسی سمت سرور یا باطن است. برای توسعه یک وب سایت پویا یا برنامه وب استفاده می شود. PHP را می توان به راحتی با تمام وب سرورهای اصلی در همه سیستم عامل های اصلی ادغام کرد.

PHP

PHP یک گزینه منعطف، رایگان و کارآمد برای رقبایی مانند Microsoft ASP است. کاربران غیر فنی به راحتی می توانند چند ترفند مفید را یاد بگیرند تا مدیریت صفحات وب خود را آسان تر و مفیدتر کنند.

پایتون چیست؟

پایتون یک زبان برنامه نویسی شی گرا سطح بالا است. دارای ساختارهای داده داخلی، همراه با نوشتن پویا و تایپوگرافی است که آن را برای توسعه سریع برنامه ایده آل می کند. پایتون همچنین از ماژول ها و بسته هایی پشتیبانی می کند که امکان استفاده مجدد از کد و سیستم ماژول را فراهم می کند.

این یکی از سریع ترین زبان های برنامه نویسی است، زیرا به خطوط کد بسیار کمی نیاز دارد. تاکید آن بر خوانایی و سادگی آن را به یک انتخاب عالی برای مبتدیان تبدیل می کند.

برای دیدن آموزش های پایتون می توانید از لینک زیر استفاده کنید.

تفاوت اصلی بین PHP و Python

  • Python یک زبان برنامه نویسی شی گرا سطح بالا است که برای توسعه سریع برنامه ها استفاده می شود، در حالی که PHP مخفف Hypertext Preprocessor است که برای توسعه یک وب سایت یا برنامه وب پویا استفاده می شود.
  • پایتون به طور گسترده در هوش مصنوعی، علم داده و جامعه علمی استفاده می شود، در حالی که PHP زبان انتخابی برای توسعه وب است.
  • پایتون فریم های کمی دارد در حالی که PHP فریم های زیادی دارد.
  • مقایسه پایتون با پی‌اچ‌پی برای توسعه وب، پایتون یک زبان کد بسیار واضح و مختصر ارائه می‌کند، در حالی که PHP دارای طیف گسترده‌ای از قراردادهای نام‌گذاری است.
  • ویژگی های اصلی پایتون توسعه سریع، نوشتن پویا و کد زیبا است، در حالی که از ویژگی های کلیدی PHP می توان به منبع باز، استقرار آسان، بهبود مستمر اشاره کرد.

چرا پایتون را انتخاب کنیم؟

چرا پایتون

در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا باید پایتون را انتخاب کنید:

  • در مقایسه با کد در زبان های دیگر، کد پایتون برای نوشتن و اشکال زدایی آسان است. بنابراین، حفظ کد منبع آن نسبتاً آسان است.
  • پایتون یک زبان قابل حمل است، بنابراین می تواند بر روی انواع سیستم عامل ها و پلتفرم ها اجرا شود.
  • در مقایسه با پایتون با توسعه وب PHP، پایتون با بسیاری از کتابخانه های از پیش ساخته شده ارائه می شود تا توسعه شما را آسان تر کند.
  • پایتون به ساده سازی برنامه نویسی پیچیده کمک می کند. زیرا به صورت داخلی با آدرس های حافظه و جمع آوری زباله سروکار دارد.
  • پایتون یک پوسته تعاملی برای کمک به آزمایش چیزها قبل از شروع ارائه می کند.
  • پایتون رابط های پایگاه داده را برای تمام DBMS های تجاری اصلی فراهم می کند.
  • پایتون از برنامه های رابط کاربری گرافیکی پشتیبانی می کند و به عنوان پایه ای برای شبکه عمل می کند.

چرا PHP را انتخاب کنیم؟

در اینجا دلایل اصلی انتخاب PHP وجود دارد:

  • PHP بر روی پلتفرم های مختلفی مانند ویندوز، یونیکس، لینوکس، مک او اس ایکس و غیره اجرا می شود.
  • PHP تقریباً با تمام سرورهای Apache و IIS سازگار است.
  • یادگیری PHP در سمت سرور آسان و کارآمد است.
  • PHP را می توان به صورت رایگان از وب سایت رسمی php.net دانلود کرد.

اگر PHP را به عنوان زبان برنامه نویسی یادگیری خود انتخاب کرده اید، حتما آموزش زیر را مرور کنید.

آموزش PHP – کلیک کنید

آیا PHP یا Python برای ما مناسب است؟

ما هر یک از زبان های برنامه نویسی را در بالا ارائه کرده ایم و ویژگی های آنها را لیست کرده ایم. ما می خواهیم زیر را بررسی کنیم پی اچ پی یا پایتون برای ما مناسب تر خواهد بود.

1- یادگیری کدوم راحت تره؟

PHP اگرچه یک زبان منعطف است، اما برای توسعه برنامه های کاربردی وب پیچیده تر عالی است. سینتکس آن کمی شبیه به جاوا، سی، سی ++ و پرل است.

در PHP، نام متغیرها به حروف کوچک و بزرگ حساس هستند، دستورات با یک نقطه ویرگول خاتمه می‌یابند و با فاصله‌های سفید و خطوط جدید به عنوان زبان آزاد رفتار می‌کنند. لطفاً متغیرها را با $ پیشوند قرار دهید، از curls و پرانتز -> برای نشان دادن یک متد استفاده کنید.

به طور کلی یادگیری PHP و کد نویسی در آن به خصوص برای مبتدیان زمان زیادی می برد. اما جامعه توسعه دهندگان آنها در تلاش هستند تا آن را آسان تر کنند.

از طرف دیگر، یادگیری پایتون برای مبتدیان حتی ساده تر است. این زبان برنامه نویسی به گونه ای طراحی شده است که به راحتی با قالب بندی نامرتب، نحو ساده تر و کلمات ساده انگلیسی به جای علامت گذاری قابل خواندن باشد.

این ویژگی‌ها یادگیری و نوشتن کدنویسی پایتون، طول کد کوتاه‌تر و اشکال‌زدایی را آسان‌تر می‌کند. همچنین جایی برای خطاها باقی می گذارد، زیرا در صورت بروز خطاهای کوچک، کد اصلی آسیب نمی بیند. به همین دلیل در دوره های مختلف برنامه نویسی از پایتون برای آموزش اصول برنامه نویسی به مبتدیان استفاده می شود.

نتیجه گیری: پایتون برنده آشکار است

2- نصب آسان

نصب PHP نسبتاً آسان است. روی ویندوز، لینوکس و macOS X به خوبی کار می‌کند. همچنین می‌توانید آن را در بسیاری از وب‌سایت‌های میزبانی مشترک ارزان‌تر در سراسر جهان پیدا کنید. اگر می خواهید یک برنامه کوچک ایجاد کنید، PHP می تواند بسیار مفید باشد.

برعکس، نصب پایتون می تواند یک چالش باشد. علاوه بر این، نصب پایتون در ویندوز می تواند کمی مشکل باشد. اما اگر کاربر لینوکس هستید، مشکلی برای نصب پایتون روی سیستم کامپیوتر خود نخواهید داشت. اگر برای تسهیل نصب بین زبان های برنامه نویس پی اچ پی یا پایتون اگر شک دارید باید بگویم که PHP برای شما مناسب تر خواهد بود.

3- بهره وری و سرعت

پی اچ پی یا پایتون

اگرچه سرعت و عملکرد ممکن است به دلیل مواردی مانند منابع سخت افزاری، حافظه، فضای ذخیره سازی، منطق کد، زمان دسترسی به هارد دیسک، عرض مسیر داده و موارد دیگر متفاوت باشد، زبان برنامه نویسی که استفاده می کنید نیز یک عامل است. باید در نظر گرفته شود.

به همین دلیل مقایسه سرعت و عملکرد پایتون و PHP بسیار مهم است.

نسخه های اولیه PHP کند بودند، از جمله PHP 5.x، که اجرای آن زمان زیادی را می برد. به نظر می رسد که جامعه توسعه دهندگان به طور قابل توجهی برای بهبود عملکرد و سرعت زبان برنامه نویسی PHP 7.x کار کرده اند.

این بسیار سریعتر از بسیاری از زبان های برنامه نویسی از جمله پایتون است. Zend Engine 3.0 نیز با PHP 7 منتشر شد که سرعت زبان برنامه نویسی را دو برابر نسخه قبلی خود کرد.

در مقایسه، فرآیند کامپایل کد پایتون به گونه‌ای طراحی شده است که حتی بدون نصب سیستم‌های کش، سریع‌تر باشد. این کد را در هنگام ایجاد یا تغییر فایل به کد بایت تبدیل می کند. قبل از معرفی PHP 7.x بسیار سریعتر از PHP بود.

با این حال، اگر می خواهید یک برنامه کاربردی ساده ایجاد کنید که تأثیر کمی بر زمان و تأخیر داشته باشد، می توانید از Python و PHP استفاده کنید.

نتیجه گیری: PHP از نظر سرعت و عملکرد برنده است.

4- کدام ایمن تر است؟ پی اچ پی یا پایتون

امنیت سایبری شاید یکی از بزرگترین نگرانی ها در دنیای اینترنت باشد. پایتون از PHP ایمن تر است. دارای ویژگی های امنیتی بسیاری است که می توانید از آنها برای ساخت برنامه های پیچیده با کارایی بالا و اهداف روشن استفاده کنید. در واقع، این گزارش مارس 2019 نشان می دهد که پایتون یکی از امن ترین زبان های برنامه نویسی است.

پایتون

به عنوان مثال پایتون از جنگو پشتیبانی می کند که دارای ویژگی های امنیتی برای محافظت از برنامه ها در برابر تهدیدات است. به همین دلیل است که بسیاری از سازمان های دولتی و موسسات بانکی از پایتون برای ساخت اپلیکیشن های قدرتمند خود با امنیت درجه یک استفاده می کنند.

نتیجه: پایتون برنده می شود.

5- کتابخانه ها

توسعه دهندگان می توانند کتابخانه ها را با چارچوب های وب ادغام کنند تا توسعه سریع را تسهیل کنند. آنها می توانند هر زمان که بخواهند از این کتابخانه ها با تغییراتی بر اساس نیازهای توسعه خود استفاده مجدد کنند.

به این ترتیب پروژه های شما در زمان کمتری به اتمام می رسد، تست ریسک کمتری خواهد داشت و هزینه ها به حداقل می رسد. بنابراین مدیریت کتابخانه یک عامل ضروری است که باید در نظر گرفته شود.

پشتیبانی از کتابخانه PHP خیلی قوی نیست. با این حال، PHP 7 ابزار قدرتمندی به نام Composer را معرفی کرده است که می‌توانید با Packagist (ذخیره‌سازی بسته PHP) جفت کنید و کتابخانه‌های خود را کارآمدتر مدیریت کنید. اما Composer هنوز جدید است و ممکن است در حال حاضر کاملاً قابل اعتماد نباشد.

از سوی دیگر، پایتون پشتیبانی عالی برای بزرگسالان را برای کتابخانه ها فراهم می کند. پایتون از “Pip Installs Python” (Pip) برای کنترل بسته استفاده می کند. Pip سریع است و مدیریت کتابخانه ها را برای برنامه های پایتون آسان می کند.

برنامه های کاربردی مبتنی بر وب مبتنی بر هوش مصنوعی و ML این روزها مورد تقاضا هستند. و اگر می‌خواهید چنین برنامه‌ای را توسعه دهید، پایتون تعدادی کتابخانه ML انحصاری مانند TensorFlow، Scikit Learn، Keras، Theano و بسیاری دیگر را ارائه می‌دهد.

همه این کتابخانه ها به طور یکپارچه با چارچوب های وب ادغام می شوند و همچنین بسیار سریع، آسان برای استفاده و نصب هستند.

نتیجه: پایتون برنده می شود.

اگر می خواهید هوش مصنوعی یاد بگیرید بهتر است پایتون را انتخاب کنید و از درس های ساده و کاربردی آن که فرادرس ارائه می کند استفاده کنید. در زیر یکی از بهترین آموزش‌های هوش مصنوعی پایتون وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید.

نتیجه

ما ویژگی‌های هر دو زبان برنامه‌نویسی را در بالا بررسی کرده‌ایم و نقاط قوت و ضعف هر کدام را فهرست کرده‌ایم، و نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم کدام زبان برنامه‌نویسی PHP یا Python برای شما مناسب است. شما باید بر اساس ویژگی ها و نیازهای خود یکی از این دو زبان را انتخاب کنید. اما قبل از اتمام این مقاله باید بگوییم که با توجه به افزایش هوش مصنوعی در برنامه، احتمالا پایتون از PHP جلوتر خواهد بود، زیرا کتابخانه های ML زیادی وجود دارد. با این حال، شاید PHP نسبت به پایتون به پیشرفت های بهتری در این زمینه ادامه دهد.

منبع

دیدگاه‌ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *