توسعه بردهای الکترونیکی چگونه بر زندگی روزمره ما تأثیر گذاشته است؟

بدون شک علم الکترونیک را می توان یکی از تاثیرگذارترین حوزه های دنیای امروز دانست. بسیاری از ابزارها و تجهیزات امروزی مطمئناً بدون استفاده از قطعات و بردهای الکترونیکی به آنها اجازه ظاهر شدن نمی دهند. پیشرفت بردهای الکترونیکی در دنیای فناوری و در زندگی روزمره ما به گونه ای بوده است که از اسباب بازی گرفته تا گوشی های هوشمند و پردازنده های قدرتمند در ایستگاه های فضایی، همه با بردها و قطعات الکترونیکی سروکار دارند. توسعه بردهای الکترونیکی در دنیای فناوری باعث رشد زیادی در زمینه مهندسی برق الکترونیک و تولید بردهای الکترونیکی شده است. متخصص در آهنگ های دی جی حفاری کردن در ادامه این خبر اطلاعات جالبی در مورد این علم با شما در میان می گذارم.

سایز بردهای الکترونیکی را کاهش دهید

یکی از مهم ترین تحولات طراحی مجدد برد الکترونیکی فناوری خود را مدیون تولید مواد اولیه و کاربرد در این صنعت است. امروزه برای ساخت بردهای الکترونیکی و قطعات الکترونیکی از عناصر نیمه هادی مختلفی استفاده می شود. اگر اندازه اولین ترانزیستورها یا اولین آی سی ها را با آی سی های امروزی مقایسه کنید، قطعا از میزان پیشرفت در این زمینه شگفت زده خواهید شد. کاهش اندازه برد الکترونیکی این امکان را به ما می دهد که به پردازنده هایی با اندازه های بسیار کوچک دسترسی داشته باشیم. این قطعا راه را برای پیشرفت بیشتر هموار خواهد کرد. به عنوان مثال، ریزپردازنده های قدرتمند در ساعت های هوشمند، تلفن های همراه و ‌ می توانند اطلاعات مورد نظر شما را با سرعت بسیار بالایی پردازش کنند و نتیجه را برای شما به دست آورند. طراحی این پردازنده ها نیز راه را برای ظهور اینترنت اشیا هموار کرد.

مصرف انرژی کمتر، راندمان بیشتر

موضوع صرفه جویی در مصرف انرژی در تمامی کشورهای توسعه یافته جهان اهمیت فوق العاده ای دارد. این در صورتی است که مدارهای الکترونیکی می توانند با کمترین میزان الکتریسیته مورد نیاز، عملکرد خوبی را برای ما فراهم کنند. یکی از ساده ترین مثال ها در این زمینه که می تواند دید درستی از پیشرفت ساخت بردهای الکترونیکی به ما بدهد; نگاهی به تکنولوژی LED امروزه در خانه های ما لامپ ها و سایر تجهیزات روشنایی وجود دارد که با کمک ال ای دی کار می کنند. همچنین تلویزیون های قدیمی CRT یا حتی نمایشگرهای LCD به تدریج جای خود را به نمایشگرهای LED با تراکم بالا خواهند داد. مصرف ال ای دی نسبت به نور تولید شده بسیار کم بوده و بازده تولید آنها حدود 98 درصد است.

تولید بردهای الکترونیکی در صنعت

مهندسی بردهای الکترونیک و کاربرد آن در صنعت امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بسیاری از کارخانه های مدرن در سراسر جهان ممکن است اپراتور یا نیروی کار نداشته باشند. تولید قطعات الکترونیکی مختلف مانند سنسورها، تایمرها، تراشه های قابل برنامه ریزی و نهایی، امکانات بی پایانی را در اختیار ما قرار می دهد که می توانیم از آنها برای خودکارسازی گردش کار تجهیزات مختلف استفاده کنیم. هزینه کمتر در مقایسه با نیروی انسانی، هزینه کمتر در طولانی مدت، عمر مفید بسیار بالا و از همه مهمتر دقت بیشتر نسبت به افراد در بردهای الکترونیکی. از مزایای الکترونیک در صنعت هستند.

بردهای الکترونیکی

استفاده در لوازم خانگی

ساخت برد الکترونیکی برای لوازم مختلف، آنها به ما اجازه می دهند زندگی راحت تری داشته باشیم. توجه داشته باشید که استفاده از گوشی های هوشمند چقدر مفید است و افزایش ارتباطات از نظر آگاهی عمومی چقدر است و این موضوع تا چه اندازه در ارتقای سطح فرهنگی همه تأثیر داشته است. از سوی دیگر، در آینده ای نه چندان دور، خودکارسازی قسمت های مختلف خانه با کمک اینترنت اشیا، قطعا باعث می شود که زمان کمتری صرف کارهای خانه شود. جاروبرقی های اتوماتیک کوچک که بخش های مختلف خانه، ماشین ظرفشویی و لباسشویی، مایکروفر و طیف وسیعی از لوازم خانگی را تمیز می کنند، امروزه مدیون مهندسی بردهای الکترونیکی هستند.

تراشه الکترونیکی انقلابی

در دهه‌های اخیر، وقتی به اخبار مهم جهان نگاه می‌کنیم، مطمئناً می‌توانیم شاهد پیشرفت چشمگیری در ساخت بردها و قطعات الکترونیکی باشیم. تولید نمایشگرهای ضد آب یا حسگرهای محیطی و تعداد زیاد تجهیزات و اجزای کاربردی، صنایع مختلف را متحول کرده است. به عنوان مثال، امروزه مهندسی برق الکترونیک در کاربردهای نظامی بسیار مهم است. نظامیان و قدرتمندان کشورهای مختلف با نشان دادن تجهیزات مدرن خود به ما یادآوری می کنند که چقدر به ساخت بردها و قطعات الکترونیکی اهمیت می دهند. نمونه بارز دیگر در این زمینه، معرفی آیفون و ظهور گوشی های هوشمند امروزی بود که واقعا نقش مهمی در انتشار اخبار و اطلاعات داشت.

چشم انداز پیشرو در دنیای الکترونیک

مهندسی برق همواره تحت تأثیر سایر شاخه های علوم مانند فیزیک و مهندسی مواد بوده است. اما نباید فراموش کرد که ساخت بردهای الکترونیکی می تواند دریچه جدیدی را در علم مدرن بگشاید. مثلا خود برنامه نویسی یکی از شاخه هایی است که مدیون طراحی برد الکترونیک است. تحقیقات و مطالعات مختلف در زمینه ساخت مواد، نانوتکنولوژی، فیزیک کوانتومی و ;; همه آنها می توانند به طور قابل توجهی بر آینده مهندسی برد مدار الکترونیکی تأثیر بگذارند.

بردهای الکترونیکی

از سوی دیگر، تحولات جالبی مانند ظهور هوش مصنوعی و ارز دیجیتال تا حد زیادی به ساخت بردهای الکترونیکی و تحولات در این زمینه بستگی دارد. پیشرفت در دنیای الکترونیک به قدری سریع است که به راحتی نمی توان تصوری از آینده این رشته داشت. اما شاید فیلم های علمی تخیلی بتوانند بخش کوچکی از آنچه را که در آینده الکترونیک می توانیم ببینیم به ما نشان دهند.

نتایجی که اظهار شده

کارشناسان دیجیتال فعال در حوزه مهندسی برق الکترونیک و تولید بردهای الکترونیکی معتقدند ایران نیازمند موج جدیدی از تحقیق و توسعه در حوزه الکترونیک است. ساخت بردهای الکترونیک در ایران به دلیل تکنولوژی کم موجود همواره با مشکلات مختلفی مواجه بوده است. به همین دلیل ما عمدتا وارد کننده بردهای الکترونیکی هستیم. مهندسی داشبورد الکترونیکی به ما این امکان را می دهد که در بسیاری از زمینه های مختلف خودکفا باشیم که قطعاً به پیشرفت سایر حوزه های علم و فناوری کمک می کند.

یکی از جذابیت های رشته الکترونیک این است که برای ساخت تابلو الکترونیکی باید مدرک دانشگاهی داشته باشید. شما می توانید با یافتن فایل های آموزشی متنوع و خرید پکیج های تولید برد الکترونیک وارد رشته مهندسی برق شوید. بازدید از digighate و گفتگو با مشاوران این گروه قطعا برای مبتدیان و حرفه ای ها در دنیای بردهای الکترونیک جالب خواهد بود.

منبع

دیدگاه‌ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *