آنتروپی در مدیریت چیست؟ | تاریخچه و روشهای پیشگیری

در این مقاله ، ما درباره تکامل “آنتروپی در مدیریت” از یک سایت یک نوع بحث می کنیم. جنبه های اقتصادی این مفهوم و اثر گیج کننده آن به عنوان یک عامل تصادفی در روند سیستم اجتماعی-اقتصادی ، به ویژه عناصر اطلاعاتی آن تعریف شده است.

آنتروپی به عنوان یک پارامتر جهانی است که ظرفیت اطلاعاتی سازمان را تعیین می کند. بر اساس روش سیستم ، تجزیه و تحلیل القایی اکثر آنتروپی ها در مناطق مختلف بر عملکرد سیستم اجتماعی-اقتصادی انجام می شود.

فرهنگ علمی آمریکا میراث فرهنگی آنتروپی را معیار بی نظمی یا شانس در یک سیستم بسته تعریف می کند. این تعریف بیان می کند که با یک اختلال سیستم ، انرژی آن به طور مساوی توزیع می شود و توانایی انجام کار را کاهش می دهد و منجر به ناکارآمدی می شود.

کسانی که به دنبال آموزش مدیریت آنها باید آنتروپی را بشناسند و مزایا و معایب کاربرد آن را در اصول مدیریت خود بیاموزند.

آنها به مدیران کمک می کنند تا هزینه های اضافی را کاهش داده و بهره وری نیروی کار را افزایش دهند.

آنتروپی چیست؟

آنتروپی در مدیریت

آنتروپی یک مفهوم مهم در فیزیک و شیمی است و همچنین می تواند در رشته های دیگر مانند کیهان شناسی و اقتصاد که معیاری برای اختلال سیستمیک است مورد استفاده قرار گیرد.

  1. هرچه سیستم بزرگتر باشد ، آنتروپی در کنترل بیشتر است. به عبارت دیگر ، سازمانهای بزرگتر بیشتر از سازمانهای کوچکتر احتمال بروز این اختلال را دارند.
  2. دوم ، سازمان برای حفظ نظم به یک سیستم مدیریتی نیاز دارد. این وظیفه مدیریت است که آنتروپی را حفظ کند و باعث سردرگمی اقتصادی نشود. سیاست ها ، رویه ها ، فرایندها و سیستم ها بخشی از سیستم مدیریت هستند.

واژه آنتروپی به تمایل یک اختلال سیستم اشاره دارد. سیستم های بسته به مرور زمان خراب می شوند زیرا نمی توانند انرژی جدید یا داده های محیطی را دریافت کنند ، اما سیستم های باز دارای آنتروپی منفی هستند ، به این معنی که می توان آنها را با حفظ ساختار یا حتی تزریق انرژی اضافی ترمیم کرد. و پویا باقی می مانند.

سیستمهای پویا می توانند با تغییر شرایط زمان و مکان به روشهای مختلف به اهداف مشترک دست یابند. آنتروپی مثبت در جهت عکس جهت اصلاح انحرافات و حفظ سیستم در محیط عمل می کند.

آنتروپی یک حالت غیر طبیعی در سیستم است که باعث اتلاف انرژی می شود و در نتیجه انرژی موجود برای انجام وظیفه را کاهش می دهد. در قانون دوم ترمودینامیک ، مدیریت آنتروپی یک مفهوم ضروری است زیرا هنگام تلاش برای به حداکثر رساندن کارایی و موفقیت یک شرکت باید در نظر گرفته شود.

تاریخچه آنتروپی

تعریف این مفهوم اولین بار در سال 1803 توسط ریاضیدان فرانسوی لازار کارنو تعریف شد. پس از آن پسر جایگزین پدرش شد و با تعریف آنتروپی به پایان رسید. سرانجام ، در قالب قانون ترمودینامیک پیشنهاد شد.

این مفهوم که در ابتدا در ریاضیات ، فیزیک و تحقیقات شیمیایی استفاده می شد ، به تدریج به علوم و رشته های مختلف گسترش یافت. زمینه هایی مانند کیهان شناسی ، اقتصاد ، جامعه شناسی و سیستم های اطلاعاتی. در واقع ، هرجا بی نظمی ، شانس و عدم قطعیت وجود داشته باشد ، آنتروپی وجود دارد.

آنتروپی در مدیریت

آنتروپی در مدیریت

مفهوم آنتروپی در مدیریت این را می توان بسیار ساده تعریف کرد: “اگر مجموعه ای را تشکیل دهیم و آن را به حال خود رها کنیم ، آنتروپی آن را کند کرده و به طور کامل از بین می برد.” به عبارت دیگر ، آنتروپی عبارت است از هرج و مرج ، بی نظمی و برخورد همه پدیده های جهان که می تواند کار و زندگی افراد را مختل کند.

اگر مدیران فروش آموزش های لازم را ببینند و از تمام امکانات رفاهی لازم برخوردار شوند ، موفقیت آنها بدون نظارت امکان پذیر نخواهد بود.

آنتروپی در مدیریت این بدان معناست که شما نمی توانید یک سازمان را تنها بگذارید و نتایج خوبی از آن انتظار داشته باشید. وجود یک نیروی نظارتی و کنترلی در هر سازمان ، با هر موقعیت و منابع ، برای فعالیت ضروری است.

آنتروپی در مدیریت به ما می گوید که برای موفقیت یک سازمان ، همه اجزایی که باید مونتاژ شوند مدیریت نامیده می شود. زیرا در صورت عدم وجود چنین چسب هایی ، آنتروپی آنها را به دقت جدا می کند.

آنتروپی کسب و کار

آنتروپی کسب و کار زمانی در سازمان های بوروکراتیک بوجود می آید که افراد فقط کار خود را انجام می دهند و با همکاران خود تعامل ندارند. کارکنان فقط انتظارات شغلی خود را برآورده می کنند و از تلاش برای سازماندهی کار به نحوی که به نفع کل سازمان باشد خودداری می کنند.

برای بیرون راندن سازمانهای منظم از هرج و مرج به تلاش بیشتری نیاز است ، و وقتی اوضاع آشفته شود ، سازگاری با هرج و مرج برای سازمانها بسیار آسانتر از رفع هرج و مرج است.

متاسفانه ، آنتروپی کسب و کار این تقریباً اجتناب ناپذیر است ، زیرا با رشد سازمان ، فرایند کار محوری تر می شود و مشاغل تخصصی می شوند و این زمانی است که بوروکراسی ظهور می کند.

بوروکراسی ها معمولاً خود بوروکراسی های بیشتری ایجاد می کنند و با افزایش این روند ، کارکنان تمایل دارند از فرایندهای خود در برابر دخالت ها و تغییرات بیرونی محافظت کنند که به نفع کل سازمان خواهد بود.

سازمان بوروکراتیک

شرایط کاری سازمان بوروکراتیک بسیار محدود است زیرا ساده ، تکراری و استاندارد است. این دیدگاه درباره سازمان های بوروکراتیک نشان می دهد که یک سازمان بوروکراتیک برای موفقیت باید دارای محیطی پایدار با نتایج استاندارد باشد. هنگامی که تغییرات مورد نیاز است یا سردرگمی در سیستم وجود دارد ، سازمان بوروکراتیک به خوبی کار می کند.

روشهای جلوگیری از آنتروپی

آنتروپی در مدیریت

آموزش آنتروپی در مدیریت جلوگیری و مدیریت آنتروپی ها در سیستم ها بسیار مفید خواهد بود.اگر مدیر با این موارد آشنا نباشد به تدریج آنتروپی را در سیستم افزایش داده و سیستم و کسب و کار را از بین می برد.

در زیر روشهای جلوگیری از آنتروپی را توضیح می دهم.

1- استفاده از تفکر سیستمی ارگانیک

محیط بوروکراتیک برای تجارت مهم است زیرا زمینه را برای عملیات موثر سازمانی ایجاد می کند ، اگرچه اغلب کارکنان آنقدر در بخشهای خود تخصص پیدا می کنند که آنتروپی بوجود می آید.

سازمانها می توانند با تشویق کارکنان به تفکر در مورد نیازهای حوزه کاری خود و در نظر گرفتن اهداف کل سازمان در تصمیم گیری و ایجاد رقابت سازنده در بین کارکنان ، در تصمیم گیری مشارکت داشته باشند.

این تفکر با رفع نیازهای رقابتی و مسئولیت پذیری اجتماعی به تضمین خلاقیت و ابتکار سازمان و کارکنان آن کمک می کند.

2- مشارکت در تصمیم گیری

آنتروپی در مدیریت

با اطمینان از مشارکت کارکنان در فرایند تصمیم گیری واحد تجاری و درک نقش آنها در فرایند تولید ، می توان آنتروپی در مدیریت از سازمان ها جلوگیری می شود. کارکنان اغلب با مشتریان سر و کار دارند و می توانند نیازهای آنها را تشخیص دهند. مشارکت کارکنان به آنها در جلب اعتماد کمک می کند مدل تجاری رشد کنید و به آنها کمک کنید از کار خود احساس رضایت کنند ، زیرا آنها می توانند در کنار اهداف سازمانی به اهداف شخصی خود نیز برسند.

3- مدیریت کلان کسب و کار

این واقعیت که آنتروپی در مدیریت وجود دارد و یک عامل مقاومت ناپذیر است به این معنی است که صاحبان مشاغل کوچک باید بر همه جنبه های کسب و کار خود نظارت داشته باشند. ممکن است مدیریت بیشتر به توسعه محصول یا خدمات به مشتریان علاقه داشته باشد ، اما اگر بر سایر بخشهای کسب و کار ، مانند حسابهای پرداختنی یا حسابداری تمرکز نکند ، آنتروپی در نهایت مشکلاتی را ایجاد می کند که کل سیستم را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

4- راهنمای مجموعه

برای جلوگیری از آنتروپی ، علاوه بر مدیریت دقیق مجموعه ، باید مسئولیت را نیز بر عهده بگیریم. همانطور که قبلاً گفتیم ، هر سازمانی نیاز به نظم دارد. هر کس مسئولیت های سازمانی دارد و باید در حفظ نظم در موقعیت خود نقش داشته باشد.

برای پیشرفت سازمان ها در یک تجارت در حال تغییر ، رهبران باید نقش فعالی در ایجاد فرصت های جدید و کنار گذاشتن شیوه های قدیمی کار داشته باشند. این امر آنتروپی مدیریت را کاهش می دهد و شلوغی ، هرج و مرج و اختلافات بین کارکنان را از بین می برد.

انواع آنتروپی

در سیستم ها و کسب و کار با این حال ، عوامل متعددی وجود دارد که تمایل دارند علیه سیستم حرکت کرده و نظم سیستم را مختل کنند. این عوامل آنتروپی نامیده می شوند که به دو نوع رایج تقسیم می شوند.

  • آنتروپی مثبت این نوع آنتروپی در جهت مخالف سیستم حرکت می کند.
  • آنتروپی منفی این آنتروپی که نگاتروپی نیز نامیده می شود ، برعکس آنتروپی مثبت است ، یعنی با ایجاد تغییرات و منجر به بقای سیستم ، انحرافات را کاهش می دهد.

آنتروپی های مثبت معمولاً در سیستم های بسته رخ می دهند و باعث اختلال می شوند. اگر این سیستم ها بر روی دستگاه خود باقی بمانند و با دقت مورد استفاده قرار نگیرند ، خراب می شوند.

از سوی دیگر ، آنتروپی منفی در سیستم های باز رخ می دهد که به خوبی به محیط متصل هستند. در سیستم هایی که تمایل به پویایی دارند ، آنتروپی مثبت کاهش می یابد و آنتروپی به راحتی کنترل می شود.

منبع

دیدگاه‌ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *