آموزش طراحی متریال در اندروید

دوره های آموزشی طراحی متریال زیادی در اندروید وجود دارد که می توانید در هر کدام از آن ها شرکت کنید و مهارت خود را در این موضوع ارتقا دهید، اما قبل از آن بهتر است برای بررسی بهتر مطالب رایگان ما را مطالعه کنید. آموزش عملی در انتخاب داشته باشید.

طراحی متریال چیست؟

طراحی متریال بر اساس زبان طراحی اندروید توسعه یافته توسط گوگل است که از تجربه صفحه لمسی از طریق ویژگی های غنی سریع پشتیبانی می کند و حرکت طبیعی اشیاء دنیای واقعی را تقلید می کند. طراحان تجربه کاربری را با جلوه های سه بعدی، نورپردازی واقعی و ویژگی های انیمیشن در یک رابط کاربری گرافیکی جامع و سازگار با پلت فرم بهینه می کنند.

هدف طراحی متریال ارائه مداوم نتایج با کیفیت بالا در سراسر پلتفرم‌ها است و به کاربران امکان می‌دهد دستورالعمل‌های واضح و اجزای زیبایی را که مانند اشیاء واقعی رفتار می‌کنند، کنترل کنند.

طراحی متریال یک زبان بصری است که توسط گوگل توسعه یافته است. این زبان از اصول کلاسیک طراحی خوب برای ایجاد سیستمی استفاده می‌کند که تجربه‌ای یکپارچه را در پلتفرم‌ها و اندازه‌های مختلف دستگاه ارائه می‌کند.

طراحی متریال در اندروید

به عبارت ساده، این مجموعه ای از دستورالعمل هاست که استانداردها و بهترین شیوه ها را برای توسعه تجربه کاربری در پلتفرم ها و دستگاه ها ارائه می کند. عناصر طراحی مانند دکمه ها، تصاویر، متون و غیره. باید با لایه بندی، مفهوم و تمرکز طراحی شود.

متریال دیزاین یکی از روش های طراحی اپلیکیشن اندروید است، اگر می خواهید وارد دنیای برنامه نویسی موبایل شوید، بهتر است با روش های مختلف طراحی اپلیکیشن موبایل و زبان های مورد نیاز آن ها آشنا شوید. اگر می خواهید شروع به یادگیری اپلیکیشن موبایل کنید، می توانید با توجه به نیاز و سلیقه خود بهترین آموزش ها را از مجموعه آموزش طراحی اپلیکیشن فرادرس انتخاب کنید. از لینک زیر می توانید تمامی آموزش های این مجموعه را مشاهده کنید.

پیش نیازهای مطالعه طراحی متریال برای اندروید

جاوا برای اندروید:

JAVA یک زبان برنامه نویسی است که بیشتر در توسعه برنامه های کاربردی برای اندروید استفاده می شود. قبل از شروع مطالعه طراحی متریال، باید شی گرا جاوا را یاد بگیرید.

جاوا اندروید

اگر این زبان شی گرا را یاد نگرفته اید، می توانید بهترین درس های جاوا که توسط سایت فرادرس تهیه شده است را از لینک زیر مشاهده کنید.

اصول رابط کاربری اندروید:

همچنین باید اصول رابط کاربری اندروید را بدانید. اصول رابط کاربری اندروید به ایجاد ساختارهای دقیق کمک می کند.

اندروید استودیو:

اندروید استودیو یک فریمورک بسیار ساده و کاربردی است که محیطی مناسب برای توسعه اپلیکیشن های اندروید گوگل می باشد. می توان آن را به صورت رایگان برای ویندوز، مک او اس و لینوکس دانلود کرد.

آموزش طراحی متریال در اندروید

وقتی برنامه‌ای را روی آخرین نسخه اندروید مانند اندروید 10 اجرا می‌کنید و می‌خواهید آن را روی دستگاهی اجرا کنید که از نسخه قدیمی‌تر اندروید (مانند 3.2 و غیره) استفاده می‌کند تا زمانی که سازگاری را به کد اضافه کنید، این عمل امکان پذیر نخواهد بود.

برای ارائه این سازگاری به عقب، اندروید یک بسته کتابخانه پشتیبانی اندروید را در اختیار شما قرار می دهد. کتابخانه پشتیبانی اندروید مجموعه‌ای از کتابخانه‌ها است که نسخه‌های سازگار با نسخه‌های قبلی را ارائه می‌دهد که فقط از طریق کتابخانه API قابل دانلود هستند.

گنجاندن کتابخانه های پشتیبانی در پروژه اندروید بسته به مجموعه نسخه های پلتفرم مورد نیاز برنامه شما متفاوت است.

ویژگی کتابخانه پشتیبانی اندروید

بسته کتابخانه پشتیبانی Android شامل چندین کتابخانه است که می توانند در برنامه شما گنجانده شوند. هر یک از این کتابخانه ها از مجموعه خاصی از نسخه های پلتفرم اندروید و مجموعه ای از ویژگی ها پشتیبانی می کنند.

کتابخانه پشتیبانی اندروید

برای استفاده مؤثر از این کتابخانه ها، مهم است که در نظر بگیرید که کدام سطح API را هدف قرار دهید، زیرا هر کتابخانه از سطوح مختلف API پشتیبانی می کند.

در زیر شرح مختصری از کتابخانه پشتیبانی اندروید و سطوح API که پشتیبانی می‌کند آورده شده است:

  • کتابخانه پشتیبانی v4 : این کتابخانه برای استفاده در اندروید 1.6 (سطح API 4) به بعد در نظر گرفته شده است.
  • کتابخانه پشتیبانی v7 : برای اندروید 2.1 (سطح API 7) و بالاتر
  • کتابخانه پشتیبانی v8
  • کتابخانه پشتیبانی v13
  • و…

لازم به ذکر است که Material Design به صورت پیش فرض در تمامی نسخه های اندروید 5 و جدیدتر بومی سازی شده است و تنها از این کتابخانه های پشتیبانی باید برای توسعه برنامه در اندروید پایین تر استفاده شود.

سیستم های رنگ در طراحی متریال

رنگ ها یکی از عناصر مهم و تاثیرگذار در طراحی اپلیکیشن هستند. در متریال دیزاین اندروید ما یک پالت رنگی گسترده داریم که با آن می توانیم پایه ای برای طراحی اپلیکیشن ایجاد کنیم.

یکی از مهمترین گام های اولیه در طراحی اپلیکیشن، انتخاب تم رنگی مناسب است. تم رنگی مناسب حس خوبی را در مخاطب ایجاد می کند و اعتماد برند شما را افزایش می دهد.

رنگ در متریال دیزان همراه با چیدمان و تایپوگرافی صحیح زیبایی و خوانایی را افزایش می دهد. دیزان در متریال دیزاین به راحتی با انواع سیستم های رنگی آشنا می شود و به شما کمک می کند تا بهترین سیستم رنگی را برای طراحی اپلیکیشن با توجه به نوع آن داشته باشید.

ایجاد نوار ابزار برای طراحی متریال

ایجاد نوار ابزار برای طراحی متریال

پس از آشنایی نسبی با مفاهیم طراحی متریال، نوبت به ورود به فرآیند توسعه اپلیکیشن می رسد. ایجاد نوار ابزار یکی از اساسی ترین مباحث در طراحی مطالب آموزشی در اندروید است.

همانطور که می دانید Android Material Design یک قالب طراحی جدید است که گوگل برای پیروی از این الگو ابزارک های داخلی را در کتابخانه های طراحی خود ارائه می دهد.

android.support.v7.widget.Toolbar تنها یکی از رایج ترین ویجت ها در کتابخانه Google است که به عنوان Actionar کار می کند.

برای استفاده از این ویجت ابتدا باید کتابخانه مورد نظر را در نرم افزار اندروید استودیو وارد کنید تا بتوانید از آن برای طراحی اپلیکیشن استفاده کنید.

اگر می خواهید مراحل کامل ساخت بیت را به صورت حرفه ای یاد بگیرید، می توانید از آموزش طراحی متریال برای طراحی تب در اپلیکیشن اندروید استفاده کنید. این آموزش حرفه ای توسط مهندس شریفی در فرادرس قرار داده شده است. می توانید به آن دسترسی داشته باشید.

یک منو در طراحی متریال ایجاد کنید

منو لیستی از گزینه ها را در سطح موقت نشان می دهد. زمانی ظاهر می شود که کاربران با دکمه، کنش یا کنترل دیگری تعامل داشته باشند. که دو نوع مختلف دارد:

  • منوی کشویی
  • منوی کشویی را باز کنید

منو

منوهای کشویی

منوهای کشویی لیستی از گزینه ها را نشان می دهد که با یک نماد، دکمه یا عملکرد فعال می شوند. مکان آنها بستگی به عنصری دارد که آنها را باز می کند. این منو 4 نوع مختلف دارد و هر کدام کد مخصوص به خود را دارند. در آموزش متریال دیزان با انواع آن ها آشنا می شوید.

منوی کشویی را باز کنید

این منو با کلیک بر روی آن بسته و باز می شود. از این منوها برای ایجاد فضاهای طراحی بزرگ استفاده می شود.

آشنایی با متریال آیکون ها در طراحی متریال اندروید

نمادهای سیستم مواد دیزان ساده، مدرن، دوستانه و گاهی عجیب و غریب هستند. هر نماد با استفاده از دستورالعمل‌های طراحی ایجاد می‌شود تا مفاهیم رایجی که معمولاً در رابط‌های کاربری استفاده می‌شوند را به روشی ساده و حداقل منعکس کند. این آیکون ها برای نمایشی زیبا در تمامی رزولوشن ها و پلتفرم های محبوب صفحه نمایش بهینه شده اند و خوانایی و وضوح را در اندازه های بزرگ و کوچک ارائه می دهند.

آموزش طراحی متریال در اندروید روش های اولیه انتخاب این آیکون ها و نحوه استفاده از آن ها را به شما آموزش می دهد.

درس کشوی ناوبری

کشوی ناوبری

منوی ناوبری یکی از مهم ترین قسمت های طراحی اپلیکیشن است، آموزش طراحی این منوها در طراحی متریال بسیار ضروری است.

کشوی ناوبری منوی اصلی یک برنامه اندروید است که با کلیک کردن روی نماد همبرگر در کنار برنامه اسلاید می‌شود. ناوبری راهی برای انتقال کاربران از یک فعالیت به فعالیت دیگر در یک برنامه است. بنابراین، ناوبری نقش مهمی در بهبود قابلیت استفاده اپلیکیشن های موبایل ایفا می کند.

ارتباط با پایگاه داده در متریال دیزاین اندروید

ارتباط با دیتابیس یکی از مهمترین نکات در ساخت اپلیکیشن به زبان های مختلف می باشد که برای برقراری ارتباط ایمن و مطمئن با پایگاه داده به تجربه کافی و مهارت بالا نیاز است.

اگر می خواهید مهارت های خوبی در این موضوع پیدا کنید می توانید آموزش عملی فرادرس را مشاهده کنید. این سایت آموزشی آموزش اتصال به پایگاه داده سرور در اندروید را به صورت پایه ارائه کرده است که با تهیه آن می توانید اپلیکیشن طراحی شده با متریال دیزاین را به دیتابیس متصل کنید. برای دیدن این آموزش می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

مدت زمان آموزش طراحی متریال برای اندروید چقدر است؟

طراحی متریال مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و زبان‌های بصری را برای توسعه برنامه‌ها ارائه می‌کند که تجربه‌ای یکپارچه را در بین پلتفرم‌ها و دستگاه‌ها ارائه می‌دهد. به همین دلیل است که یادگیری تماشا کردن بسیار آسان است. با توجه به شی گرا بودن این روش طراحی اپلیکیشن، دانش و یادگیری زبان جاوا می تواند مسیر یادگیری مطالب دیزان را کوتاه کند، بنابراین پیشنهاد می کنیم قبل از شروع این آموزش با زبان جاوا بیشتر آشنا شوید و اصول آن را بیاموزید.

برای دسترسی به بسته آموزشی جاوا می توانید از لینک زیر اقدام کنید.

منبع

دیدگاه‌ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *